T/T. |
”Jakob Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZQW. |
|||||||
Byggeår: |
1966. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
11. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/1-1966. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
261,82 m. |
Brt: |
48.644. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Stal-Laval dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
37,03 m. |
Nrt: |
31.698. |
HK: |
22.500 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
12,93 m. |
Tdw: |
88.000. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1966 – 1975. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/5-1966. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1975. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 6605981. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1975: |
Under rejse 29/1 med råolie til Leixoes, Portugal med to lodser ombord og assisteret af tre slæbebåde, var skibet ved at gå ind til olieterminalen. Under manøvrerne grundstødte det på grund af en lodsfejl, og bunden blev revet op ved pumperum og maskinrum. Maskinbesætningen varskoede indstrømmende olie, og kaptajnen gav ordre til omgående evakuering. Umiddelbart efter kom den første af en serie eksplosioner i maskinrummet, og hele agterskibet blev sat i brand. Den øvrige besætning sprang dels overbord og gik dels i redningsflåden fra bakken ved hjælp af en lodslejder. Branden varede adskillige dage, og 31/1 brækkede skibet midt over efter yderligere eksplosioner. 7 besætningsmedlemmer omkom. |
"Jakob Mærsk" med Kronborg i baggrunden Foto: Arkivbillede. |