S/S. |
”A.P. Bernstorff” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NSJT/OYBN. |
|||||||
Byggeår: |
1913. |
Byggested: |
A/S Helsingør Jernskibs-
og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
140. |
Antal passagerer: |
407. |
|||||||||
Køl lagt: |
31/10-1912. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
26/4-1913. |
Antal jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
92,80 m. |
Brt: |
2.316. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,70 m. |
Nrt: |
1.162. |
HK: |
3.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,30 m. |
Tdw: |
1.352. |
Fart i knob: |
16,0. |
|||||||
Prøvetur: |
19/7-1913. |
Periode i fart: |
1913 – 1955. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
25/7-1913. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
29/7-1913. |
Salgsår: |
1957. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Esbjerg.
IMO-nummer: 5603462. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1913: |
Afsejlede 26/7 fra
København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1913: |
I fart Esbjerg – Harwich
fra 29/7. |
|||||||||||
1914: |
Farten indstillet 14/8
pga. udbruddet af 1. verdenskrig. |
|||||||||||
1914: |
Fra 14/8 udførte skibet
to rejser til Leith. |
|||||||||||
1914: |
I fart Aarhus – U.K. fra
2/9. |
|||||||||||
1914: |
Oplagt i København 26/12. |
|||||||||||
1915: |
I fart København – Hull
2/1 til 11/1. |
|||||||||||
1915: |
Afsejlede fra København
5/10 fra København. Efter at have nået Nordsøen, returnerede skibet
atter til København. |
|||||||||||
1915: |
Oplagt i København 8/10. |
|||||||||||
1917: |
I perioden 1/8 til 7/8:
En returrejse København – Christiania. |
|||||||||||
1918: |
I perioden 27/11 til 9/1
– 1919: Fire rejser mellem Warnemünde/Lübeck/Stettin – U.K. med britiske
krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
Fra 13/2: 12 1/2
returrejser København – Hull. |
|||||||||||
1919: |
Fra 25/10 til 5/5 – 1932:
Fart hovedsalig Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1920: |
Fra 10/7 til 13/7: En
returrejse København – Sønderborg. |
|||||||||||
1925: |
I perioden 13/1 til 27/4
var skibet i Frederikshavn for at få installeret nye kedler. |
|||||||||||
1929: |
Fra 16/9 til 25/9: En
rejse Esbjerg – London – Harwich – Leith – Esbjerg. |
|||||||||||
1931: |
Fra 2/9 til 4/9: En
returrejse Esbjerg – Geestemünde. |
|||||||||||
1932: |
Fra 21/5 til 25/5: En
returrejse Esbjerg – Grimsby. |
|||||||||||
1932: |
Fra 28/5 til 2/9 – 1939:
Fart hovedsalig Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk. |
|||||||||||
1932: |
Fra 17/9 til 23/9: En
returrejse Esbjerg – London – Harwich – Esbjerg. |
|||||||||||
1932: |
Fra 10/11 til 18/11: En
returrejse Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1934: |
Fra 9/2 til 16/2: En
returrejse Esbjerg – Harwich + dokning i London. |
|||||||||||
1935: |
Fra 17/1 til 20/2:
Ombygget i Helsingør. Ny tonnage: 2.339 brt., 1.174 nrt., 1.312
tdw.Antal passagerer: 210. |
|||||||||||
1936: |
Afsejlede fra Esbjerg
18/1 mod Harwich via London. |
|||||||||||
1936: |
Returnerede til Esbjerg
7/2 efter fire returrejser Esbjerg – Hull. |
|||||||||||
1938: |
Fra 15/6 til 24/6: Fire
returrejser Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1939: |
Afsejlede fra Esbjerg 2/9
mod Antwerpen – København – Aarhus – Hull – Esbjerg – Tilbury. |
|||||||||||
1939: |
Ankom til Esbjerg 28/9
fra Tilbury, derefter oplagt til 5/6 – 1940. |
|||||||||||
1939: |
I Malterser
Kors Flåden (Se:
http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html) –
forblev dog ubeskæftiget. |
|||||||||||
1940: |
Afsejlede fra Esbjerg 5/6
mod Hamburg, hvortil skibet ankom følgende dag. |
|||||||||||
1940: |
Fra 11/6 til 10/9: fire
returrejser Hamburg – Aarhus, også oplagt i Aarhus. |
|||||||||||
1940. |
Ankom 16/9 til København
fra Hamburg. Efter tørdokning blev skibet lagt op. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt 18/4 af den
tyske besættelsesmagt. |
|||||||||||
1944: |
Afgik 29/4 i slæb fra
København mod Stettin. |
|||||||||||
1944: |
Ankom 1/5 til Stettin.
Omdøbt til ”Renate”. |
|||||||||||
1944: |
Fra 1/5 til 1/9: Korr.
reder: John Fritzen & Sohn, Stettin. |
|||||||||||
1944: |
Anvendt som
forsyningsskib fra 30/11. |
|||||||||||
1945: |
Fra 4/1: I fart som
hospitalsskib. |
|||||||||||
1945: |
Ved den
tyske kapitulation 4/5 befandt skibet i Københavns frihavn. Returneret
af de allierede til DFDS 19/6. Omdøbt til ”A.P. Bernstorff”. |
|||||||||||
1945: |
Fra 3/7 til 25/2:
Repareret i Frederikshavn. |
|||||||||||
1946: |
Genindsat på Esbjerg –
Harwich ruten 5/3 til 7/6. |
|||||||||||
1946: |
Fra 6/7 til 2/12: I fart
København – Helsingfors. |
|||||||||||
1947: |
Fra 17/1 til 11/10 –
1948: I fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1947: |
Fra 20/9 til 21/12:
Ombygget i Frederikshavn, bl.a. blev kedlerne ændret til oliefyring. |
|||||||||||
1948: |
-1952: Fart Esbjerg –
Grimsby. |
|||||||||||
1949: |
Fra 18/6 til 1/9: I fart
København – Newcastle. |
|||||||||||
1949: |
Afsejlede 14/12 fra
København for en rejse København – Nakskov – Aarhus – London –
København. |
|||||||||||
1950: |
-til 1953: Periodevis i
fart København/Aalborg – Newcastle. |
|||||||||||
1950: |
Periodevis i fart Esbjerg
– London/Leith eller København – Hull – Færøerne – Reykjavik. |
|||||||||||
1952: |
Periodevis i fart Esbjerg
– Leith. Oplagt i Esbjerg 1/11. |
|||||||||||
1955: |
Oplagt i Esbjerg 6/7. |
"A.P. Bernstorff" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |