S/S.

”A.P. Bernstorff”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NSJT/OYBN.

Byggeår:

1913.

Byggested:

A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

140.

Antal passagerer:

407.

Køl lagt:

31/10-1912.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

26/4-1913.

Antal jernbanevogne:

 

Længde:

92,80 m.

Brt:

2.316.

Hovedmaskine:

1 stk. dampmaskine.

Bredde:

12,70 m.

Nrt:

1.162.

HK:

3.300 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,30 m.

Tdw:

1.352.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

19/7-1913.

Periode i fart:

1913 – 1955.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/7-1913.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

29/7-1913.

Salgsår:

1957.

 

Rederi:  DFDS, Esbjerg.                                                                                                    IMO-nummer: 5603462.

Skibets videre historie:

1913:

Afsejlede 26/7 fra København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag.

1913:

I fart Esbjerg – Harwich fra 29/7.

1914:

Farten indstillet 14/8 pga. udbruddet af 1. verdenskrig.

1914:

Fra 14/8 udførte skibet to rejser til Leith.

1914:

I fart Aarhus – U.K. fra 2/9.

1914:

Oplagt i København 26/12.

1915:

I fart København – Hull 2/1 til 11/1.

1915:

Afsejlede fra København 5/10 fra København. Efter at have nået Nordsøen, returnerede skibet atter til København.

1915:

Oplagt i København 8/10.

1917:

I perioden 1/8 til 7/8: En returrejse København – Christiania.

1918:

I perioden 27/11 til 9/1 – 1919: Fire rejser mellem Warnemünde/Lübeck/Stettin – U.K. med britiske krigsfanger.

1919:

Fra 13/2: 12 ½ returrejser København – Hull.

1919:

Fra 25/10 til 5/5 – 1932: Fart hovedsalig Esbjerg – Harwich.

1920:

Fra 10/7 til 13/7: En returrejse København – Sønderborg.

1925:

I perioden 13/1 til 27/4 var skibet i Frederikshavn for at få installeret nye kedler.

1929:

Fra 16/9 til 25/9: En rejse Esbjerg – London – Harwich – Leith – Esbjerg.

1931:

Fra 2/9 til 4/9: En returrejse Esbjerg – Geestemünde.

1932:

Fra 21/5 til 25/5: En returrejse Esbjerg – Grimsby.

1932:

Fra 28/5 til 2/9 – 1939: Fart hovedsalig Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1932:

Fra 17/9 til 23/9: En returrejse Esbjerg – London – Harwich – Esbjerg.

1932:

Fra 10/11 til 18/11: En returrejse Esbjerg – Harwich.

1934:

Fra 9/2 til 16/2: En returrejse Esbjerg – Harwich + dokning i London.

1935:

Fra 17/1 til 20/2: Ombygget i Helsingør. Ny tonnage: 2.339 brt., 1.174 nrt., 1.312 tdw.Antal passagerer: 210.

1936:

Afsejlede fra Esbjerg 18/1 mod Harwich via London.

1936:

Returnerede til Esbjerg 7/2 efter fire returrejser Esbjerg – Hull.

1938:

Fra 15/6 til 24/6: Fire returrejser Esbjerg – Harwich.

1939:

Afsejlede fra Esbjerg 2/9 mod Antwerpen – København – Aarhus – Hull – Esbjerg – Tilbury.

1939:

Ankom til Esbjerg 28/9 fra Tilbury, derefter oplagt til 5/6 – 1940.

1939:

I Malterser Kors Flåden (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html) – forblev dog ubeskæftiget.

1940:

Afsejlede fra Esbjerg 5/6 mod Hamburg, hvortil skibet ankom følgende dag.

1940:

Fra 11/6 til 10/9: fire returrejser Hamburg – Aarhus, også oplagt i Aarhus.

1940.

Ankom 16/9 til København fra Hamburg. Efter tørdokning blev skibet lagt op.

1944:

Beslaglagt 18/4 af den tyske besættelsesmagt.

1944:

Afgik 29/4 i slæb fra København mod Stettin.

1944:

Ankom 1/5 til Stettin. Omdøbt til ”Renate”.

1944:

Fra 1/5 til 1/9: Korr. reder: John Fritzen & Sohn, Stettin.

1944:

Anvendt som forsyningsskib fra 30/11.

1945:

Fra 4/1: I fart som hospitalsskib.

1945:

Ved den tyske kapitulation 4/5 befandt skibet i Københavns frihavn. Returneret af de allierede til DFDS 19/6. Omdøbt til ”A.P. Bernstorff”.

1945:

Fra 3/7 til 25/2: Repareret i Frederikshavn.

1946:

Genindsat på Esbjerg – Harwich ruten 5/3 til 7/6.

1946:

Fra 6/7 til 2/12: I fart København – Helsingfors.

1947:

Fra 17/1 til 11/10 – 1948: I fart Esbjerg – Harwich.

1947:

Fra 20/9 til 21/12: Ombygget i Frederikshavn, bl.a. blev kedlerne ændret til oliefyring.

1948:

-1952: Fart Esbjerg – Grimsby.

1949:

Fra 18/6 til 1/9: I fart København – Newcastle.

1949:

Afsejlede 14/12 fra København for en rejse København – Nakskov – Aarhus – London – København.

1950:

-til 1953: Periodevis i fart København/Aalborg – Newcastle.

1950:

Periodevis i fart Esbjerg – London/Leith eller København – Hull – Færøerne – Reykjavik.

1952:
1953:
1953:
1955:

Periodevis i fart Esbjerg – Leith.
Fra 17/6 til 17/9: Fart Esbjerg – Newcastle.

Oplagt i Esbjerg 1/11.
Tre returrejser Esbjerg – Newcastle.

1955:
1957:
1957:

Oplagt i Esbjerg 6/7.
Solgt 27/3 til Eisen und Metall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning
Rapporteret ophugget 10/9.

 

 
"A.P. Bernstorff"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs