S/S.

”Moskov”

Hjemsted:

Aalborg.

Kaldesignal:

NTBM/OYJD.

Byggeår:

1914.

Byggested:

A/S Helsingør Skibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

144.

Besætning:

 

Køl lagt:

3/12-1913.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

13/6-1914.

Antal  reefers:

 

Længde:

91,44 m.

Brt:

2.441.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,34 m.

Nrt:

1.490.

HK:

1,500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,82 m.

Tdw:

2.725.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

10/10-1914.

Periode i fart:

1914 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

13/10-1914.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

25/10-1914.

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5603775.

Skibets videre historie:

1914:

Skibet var oprindelig bygget til Libau – Hull emigrant farten, men umiddelbar efter afleveringen blev emigrant apteringen fjernet af byggeværftet.

1914:

Afsejlede 25/10 fra København på jomfrutur til Newcastle.

1915:

-1918: Fart hovedsalig København – Syd Amerika.

1918:

Lå i perioden 13/2 til 20/11 i Santos lastet med kaffe, afventende britisk tilladelse til afsejling.

1919:

I fart København – Middelhavet.

1920:

-1926: fart hovedsalig London – (København) – Danzig/Libau.

1920:

Periodevis i fart København – Frankrig.

1925:

Omdøbt 7/5 til ”Margrethe”.

1925:

-og 1926: Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby/Harwich/London.

1927:

-1939: I fart København – London – under tiden med anløb af Aalborg eller Nørre Sundby under vejs.

1939:

I ”Malteser Kors Flåden” (Denne var en strengt fortrolig mundtlig aftale mellem de danske, tyske og britiske myndigheder. Aftalen gik ud på, at ”frede” den danske import og eksport af korn og gødningsstoffer i henhold til den del af den danske landbrugsproduktion, som måtte gavne både dansk, tysk og britisk interesse. Med i aftalen var, at de danske skibe, som fragtede landbrugsprodukter til England skulle beskyttes mod angreb fra tyske U-både. Som en del af aftalen skulle omtalte skibe have påmalet et malteserkors på skroget. Efter DFDS skibet ”Vidar” blev sænket af en tysk U-båd 31/1-1940 blev aftalen anulleret).

1939:

-1940: Fart hovedsalig København – Hull/Manchester.

1940:

I fart København/Aarhus – Hamburg.

1940:

Fra 9/8 til 20/2-1941: Oplagt i København.

1941:

Chartret 8/7 af tyskerne for fart mellem Tyskland – Danmark – Norge. Denne fart ophørte /1-1942.

1942:

I peroden 27/1 til 5/5 fik var skibet i Stockholm for at få påmonteret nye propeller, da de gamle var blevet skadet ved sejlads i is fyldt farvand.

1942:

Ankom 7/5 til København.

1942:

I perioden 13/5 til 12/10 blev skibet ombygget på Frederikshavn Værft, hvor bl.a.  det meste af passagerapteringen blev fjernet.

1943:

Afsejlede 22/1 fra København mod Danzig.

1943:

-1944: I fart Danzig/Gotenhafen – København med kul.

1945:

Beslaglagt 26/3 af tyskerne.

1945:

Frigivet 10/4 og returneret til DFDS.

1945:

-1947: Fart hovedsalig Danmark – Storbritannien.

1945:

Periodevis i fart København – Frankrig.

1948:

-1952: Fart hovedsalig Danmark – London.

1952:

-1957: Fart hovedsalig Danmark – Newcastle.

1952:

-1954: Periodevis i fart Danmark – Leith.

1957:

Ankom 19/12 til København for oplægning.

1959:

Solgt 19/2 til Eisen und Metall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning. Overtaget følgende dag.

1959:

Afleveret 26/2 i Bremerhaven for ophugning.

 


"Margrethe"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Margrethe" i Tømmergraven, København 3/4-1958
Foto: Svend Raether.

Tilbage til DFDS