S/S.

”Inger Skou”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYGS.

Byggeår:

1943.

Byggested:

Deutsche Werft AG, Hamburg, Tyskland.

Byggenr:

423.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

14/7-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

86,78 m.

Brt:

1.806.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. compound maskine

Bredde:

13,53 m.

Nrt:

1.017.

HK:

1.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,78 m.

Tdw:

3.300.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1948 – 1952.

Ex. Navne:

”Cuxhaven”.

Leveret:

28/9-1943.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Forlist:

3/6-1952.

 

Rederi: D/S af 1937, København.                                                                                     IMO-nummer:  5615142.

Skibets videre historie:

1943:

Skibet, som var et såkaldt Hansa skib type A blev afleveret 28/9 til Hamburg – Amerikanische Paketfahrt AG, Hamburg under navnet ”Cuxhaven”. Stærkt beskadiget under allieret luftangreb på Gdynia 9/10.

1944:

Hævet 12/1. Blev senere på året bugseret til Danmark. Ankom 14/4 til Helsingør Skibsværft, derefter oplagt i Isefjorden.

1945:

Beslaglagt af USA.

1946:

D. 11/10 blev skibet tildelt den danske stat som krigsskade erstatning og videresolgt til Ove Skou.

1948:

Efter længere tids ophold på Helsingør Skibsværft og med ny maskine installeret blev det omdøbt til ”Inger Skou” og 9/6 afleveret til D/S af 1937.

1952:

Under charter for United Fruit Company strandede skibet 3/6 på Chinchorro Bank under rejse fra New Oleans til Belize med stykgods. Skibet begyndte at tage vand ind i lastrum nr. 1. En påbegyndt bjærgning foretaget af et amerikanske selskab blev opgivet efter at mexicanske myndigheder havde grebet ind. Den mexicanske regering beslaglagde skibet, og i 1953 blev hovedmaskinen bjærget fra vraget af et mexicansk firma.

1952:

Slettet i det danske skibsregister 10/9.

 


"Inger Skou"
Foto: Postkort.
 
"Inger Skou" på stranden ved Muro Del Chinchorro 1952
Foto: Jose GroMo.

Tilbage til Ove Skou