M/S.

”Benny Skou”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYBZ.

Byggeår:

1951.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

707.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

24/5-1951.

Antal  reefers:

 

Længde:

119,15 m.

Brt:

4.248.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 874-VTF-140.

Bredde:

16,95 m.

Nrt:

2.404.

HK:

8.720 ihk.

KW:

 

Dybgang:

7,07 m.

Tdw:

6.950.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1951 – 1972.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/8-1951.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1972.

 

Rederi: D/S Ove Skou A/S og D/S af 1937,  København.                                               IMO-nummer:  5041504.

Skibets videre historie:

1955:

Under rejse Bombay – Singapore 22/9 opdagedes brand i last 1. Ilden udviklede sig, og der blev tilkaldt hjælp over radioen mens skibet fortsatte mod Port Swettenham, hvor det ville blive mødt af slukningsfartøjer. Undervejs blev der blæst kulsyre ind gennem borede huller i lugekarmene, hvorved temperaturen aftog en del. 23/9 ankom ”Benny Skou” til indsejlingen til Port Swettenham havn, men da slukningsfartøjer og lods udeblev, forsatte man med forceret fart mod Singapore. Efter ankomst ankom et slukningsfartøj og assisterede med slukning i lastrummet. Branden skyldtes formentlig selvantændelse.

1955:

På rejse mellem Albany, USA – Rotterdam, blev der under hårdt vejr slået hul i tank 1. Senere repareret i Kiel.

1956:

Grundstødt i Malakka strædet1/4 på rejse mellem Belawan - Singapore formodentlig pga. forveksling af  farvands afmærkningen. Skibet kom flot ved egen hjælp og fortsatte rejsen. Det viste sig senere, at 2 af skruebladende var blevet bøjet.

1961:

Overført til Ove Skou Rederi-A/S. Maskinen ombygget på Helsingør Værft til tungoliedrift, hvilket indebar en kraftig besparelse på bunkers udgifterne.

1966:

Omdøbt /9 til ”Else Skou”.

1966:

Overført /12 til Skou Navigation A/S.

1972:

Ankom 6/7 til København efter grundstødning i Sundet ved Falsterbo kanalen 13/6. Efter udlosning oplagt ved Kalvebod Brygge.

1972:

Solgt 13/12 til Athanasios Petros Callitsis, Grækenland. Omdøbt til ”Synergasia”.

1974:

Rederiet ændrer navn til Synergasia Compania Naviera S.A., Grækenland.

1980:

Ankom 10/1 til Burriana, Spanien for ophugning.

 


"Benny Skou"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.


 
"Benny Skou"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Else Skou" udgående fra Brunsbüttel 20/6-1969
Foto: Malcolm Granfield.

"Else Skou" i Hansa charter ankommer til Rotterdam 11/6-1970
Foto: Malcolm Granfield.

Tilbage til Ove Skou