M/S.

”Benny Skou”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWQG.

Byggeår:

1945.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain, København, Danmark

Byggenr:

672.

Besætning:

36.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/9-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

111,50 m.

Brt:

3.765.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 862-VTF-115.

Bredde:

16,98 m.

Nrt:

2.168.

HK:

5.000 ihk.

KW:

3.680.

Dybgang:

6,95 m.

Tdw:

7.000.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1945 – 1951.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/8-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1951.

 

Rederi: D/S af 1937 og D/S Ove Skou A/S, København.                                                IMO-nummer:  5156567.

Skibets videre historie:

1944:

Skibet var egentlig færdigbygget i foråret, men man forhalede færdiggørelsen under påskud af materialemangel. Skibet blev derfor lagt op 25/4 i København, og afleveringen blev bevidst udsat til efter krigens afslutning.

1951:

Solgt /4 til den polske regering med Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, som korr. reder. Omdøbt til ”Hugo Kollataj”. Salget sammen med fire andre danske skibe var en modydelse for polske kulleverancer og blev formidlet af den danske regering.

1975:

Solgt til Albany Shipping Co. Ltd., Piræus, Grækenland. Omdøbt til “Eleni A.”.

1980:

Solgt til Elafina Shipping (Flandermar-gruppen).

1982:

Omdøbt til ”Ionian Wind”.

1984:

Ophugget i Karachi, Pakistan /6.

 


"Benny Skou"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Hugu Kollataj" på Elben v/ Brunsbüttel 2/7-1971
Foto: Malcolm Granfield.

"Eleni A." på Elben v/ Brunsbüttel 10/8-1975
Foto: Malcolm Granfield.

Tilbage til Ove Skou