M/S.

”Mercandian Clipper”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYAK.

Byggeår:

1971.

Byggested:

Martin Jansen, Leer, Holland.

Byggenr:

95.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU´s:

 

Søsat:

10/12-1970.

Lanemeter:

 

Længde:

101,21 m.

Brt:

2.816.

Hovedmaskine:

1 stk MVM TBRHS345SU.

Bredde:

14,01 m.

Nrt:

1.893.

HK:

3.000 bhk.

KW:

2.208.

Dybgang:

6,33 m.

Tdw:

4.450.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1980.

Ex. Navne:

”Ino F”, ”Dwejra”.

Leveret:

31/3-1971.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1980.

 

Rederi: K/S Merc Skandia XVIII, København, (KR) Per S. Henriksen, Charlottenlund.                IMO-nummer: 7041039.

Skibets videre historie:

1971:

Leveret 31/2 til INO Schiffahrtskontor G.m.b.H. & Co. K/G Kiel under navnet ”Ino F”.

1975:

Solgt /10 til Sea Malta co. Ltd., Valletta. Omdøbt til ”Dwejra”.

1975:

Solgt 11/12 til K/S Merc Skandia XVIII, København. (KR) Per S. Henriksen. Omdøbt til ”Mercandian Clipper”.

1980:

Solgt til Current Trader Ltd, Cayman Island. Omdøbt til ”Current Trader”.

1984:

Omdøbt til ”Carib Trader”.

1984:

Solgt til Compania Anonima Maritima Oceanica Granelera C.A. Caracas. Omdøbt til “Atava Meru”

1986:

Skadet på hovedmotorens krumtapaksel /11 under rejse fra St. Johns NB til Puerto Montt på position 49.94N – 74.24W

1987:

Solgt 19/2 til US ophuggere.

1987:

Ankom 22/2 til Brownsville for ophugning.

 


"Mercandian Clipper" ud for Upernavik, Grønland sommeren 1976
Foto: Svend Raether´s arkiv.

Tilbage til Mercandia