M/S.

”Vibeke Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYDX.

Byggeår:

1948.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

107.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

12/1-1946.

Antal  reefers:

 

Længde:

103,48 m.

Brt:

4.298.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 562-VTF-115.

Bredde:

15,54 m.

Nrt:

2.496.

HK:

2.800 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,50 m.

Tdw:

5.950.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1948 – 1967.

Ex. Navne:

 

Leveret:

11/4-1948.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1967.

 

Rederi:   D/S af 1912.                                                                                                         IMO-nummer: 5379523.

Skibets videre historie:

1945:

Bestilt af Tyskland, men på grund af materialeknaphed blev ordren annulleret i marts og derefter i maj overtaget af A.P. Møller, der ændrede ordren til et motorskib.

1960:

Grundstødt 8/7 under rejse fra Dakar tl Bissau med stykgods. En del af ladningen måtte lægtres, før skibet kunne komme flot.

1960:

Omdøbt til ”Vibeke Gulwa” i perioden 15/3 til 24/8-1961. Indsat på den nye Gulwa-linie. Linien blev oprettet i 1958 i samarbejde med et norsk rederi, men blev atter nedlagt i 1961 på grund af manglende indtjening.

1967:

Solgt 1/8 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Valentine”.

1968:

Solgt 9/7 til Hong Kong Island Shipping Co., Hong Kong. Omdøbt til “Yuen Chau”.

1977:

Solgt til Huye Fong Navigation Co., S.A., Hong Kong. Omdøbt til ”Huey Fong”. Meget omtalt i pressen, da skibet 1ste juledag bragte 2500 vietnamesiske flygtninge, opsamlet fra 9 små både, til Hong Kong.

1979:

Oplagt 19/1 i Hong Kong.

1980:

Solgt til ophugning i Hong Kong.

 


"Vibeke Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk