M/T.

”Robert Mærsk”

Hjemsted:

Rømø.

Kaldesignal:

OXFI.

Byggeår:

1986.

Byggested:

Odense staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

113.

Besætning:

16.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

375-1985.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,01 M.

BT:

16.282.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 4L60MCE.

Bredde:

23,14 M.

NT:

8.880.

HK:

7.200.

KW:

 

Dybgang:

11,41 M.

Tdw:

27.325.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1986 – 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

12/8-1986.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1993.

 

Rederi:   K/S Difko XL.                                                                                                     IMO-nummer: 8406327.

Skibets videre historie:

1986:

Afleveret til K/S Difko XL og sat i bare boat charter til Rederiet A. P. Møller-Mærsk A/S med købsoption efter 5 år.

1991:

Solgt /8 til A. P. Møller-Mærsk A/S.

1993:

Under anduvning i Tarragona 12/2 ramte skibet en duc d´Albe. Nogle rørledninger brækkede, og der udbrød brand. Fra spansk side fremførtes et større erstatningskrav, idet man hævdede, at skibet ikke var funktionsdygtigt. Rederiet måtte stille et større beløb som kaution, og skibet tilbageholdtes af de spanske myndigheder.

1997:

Solgt /1 til Permile Ltd., Isle of Man (Schulte-gruppe), Hamburg. Omdøbt til ”Maersk Barents”. Hurtigt efter omdøbt til ”Edzard”, og hurtigt efter igen omdøbt til ”Maersk Barents”.

2002:

Omdøbt /2 til ”Cielo di Barents”.

2004:

Solgt /8 til Plutonia Shipping Co. Ltd., Cypern. Omdøbt til ”Evadia”.

2006:

Solgt /3 til Amju International Tanker Ltd., Liberia (Schulte). Omdøbt til ”Lady Chiara”.

2011:

Ophugget.

 


"Robert Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Robert Mærsk" på vej gennem Welland Kanalen 1988
Foto: Fred Miller.

"Cielo di Barents" ank. til Antwerpen 13/9-2003
Foto: © Gerolf Drebes.

"Lady Chiara" i Rotterdam 17/10-2009
Foto: Frans Sanderse.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk