T/T.

”Regina Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OVZE.

Byggeår:

1971.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

34.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

15/6-1971.

Antal  reefers:

 

Længde:

347,50 m.

Brt:

143.868.

Hovedmaskine:

1 stk. Stal Laval dampturbine.

Bredde:

51,90 m.

Nrt:

113.278.

HK:

32.450 bhk.

KW:

 

Dybgang:

21,98 m.

Tdw:

284.500.

Fart i knob:

15,6.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1971 – 1982.

Ex. Navne:

 

Leveret:

17/7-1971.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1982.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                             IMO-nummer: 7110086.

Skibets videre historie:

1972:

Lå /11 ved kaj i Rotterdam efter losning og var i færd med at blive gjort gasfri med henblik på værftsophold, da området blev ramt af en orkan. Skibets fortøjningsspil kom derved ud for et sådant pres, at de automatisk slækkede ud, hvorefter skibet derv tværs over bassinet og lagde sig tungt uden på en bulkcarrier. Eneste skader var tre ødelagte klyds og et knust faldereb på ”Regina Mærsk”, men et større antal slæbebåde var nødvendige for atter at adskille skibene.

1978:

Oplagt fra /2 til /10 i Sandvig.

1981:

Oplagt fra /12 til /4-1982 i Algeciras.

1982:

Ankom 24/6 til Kaohsiung for ophugning.

 

 
"Regina Mærsk" for anker ud for Helsingør 17/7-1971
Foto: Svend Raether.

"Regina Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk