M/S.

”Hartvig Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWTQ.

Byggeår:

1957.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danamrk.

Byggenr:

749.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

14/6-1957.

Antal  reefers:

 

Længde:

125,31 .

Brt:

5.189.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 850-VTBF-110.

Bredde:

16,52 m.

Nrt:

3.224.

HK:

3.760 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,74 m.

Tdw:

7.900.

Fart i knob:

13,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1957 – 1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

27/9-1957.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1978.

 

Rederi:  A/S D/S Svendborg.                                                                                             IMO-nummer: 5143467.

Skibets videre historie:

1957:

Da rederiet ved skibets aflevering ikke havde lønnende fragt til det, blev det oplagt i København.

1959:

 

 

1964:

Medens skibet lå opankret 17/10 på Shimizu red, Japan indtraf der en eksplosion i donkeykedlen. Dækket over kedlen sprængtes, og en del af maskinrummet og mandskabsapteringen blev raseret. En mand omkom, og syv mand fik alvorlige forbrændinger.

Da skibet 29/6 lå fortøjet langs kaj i Manila, begyndte vinden at friske op, hvorfor der blev sat ekstra fortøjninger ind. D. 30/6 kl. 00.30, da vinden havde nået orkanstyrke, sprængtes alle agter fortøjninger, hvorefter agterskibet drev ud fra kajen og tog grunden på den anden side af bassinet. Flere mindre fartøjer drev hen på siden af ”Hartvig Mærsk”, som fik svære indtrykninger i skibssiden og store dele af skanseklædningen ødelagt.

1973:

Overført 21/12 til Tank- og Ruteskibe i I/S, København.

1977:

Solgt 24/9 til D/S af 1960 A/S, København uden navneændring.

1978:

Solgt 14/12 til Seatrain Marine Co. Ltd., Bangkok. Omdøbt til ”Bang Lamung”.

1983:

Ankom 18/1 til Bangkok for ophugning.

 


"Hartvig Mærsk" afsejler fra Port Elizabeth
Foto: Dave Leonard.

"Hartvig Mærsk" i Auckland 1965
Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk