T/S.

”Emilie Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NDPK/OXMA.

Byggeår:

1922.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark.

Byggenr:

4.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

25/4-1922.

Antal  reefers:

 

Længde:

86,84 m.

Brt:

2.243.

Hovedmaskine:

1 stk dampturbine.

Bredde:

12,92 m.

Nrt:

1.347.

HK:

915.

KW:

 

Dybgang:

6,07 m.

Tdw:

3.800.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1922 – 1941.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/7-1922.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi: D/S af 1912 A/S.                                                                                                    IMO-nummer: 5605713.

Skibets videre historie:

1928:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. 3 cyl. dampmaskine med spilddampturbine på i alt 1.275 ihk,

1940:

Ankom 9/4 til Kolding for losning af korn fra Norfolk. Derefter i hjemmeflåden.

1941:

Under rejse 14/1 med papir fra Gøteborg til Delfzijl med tyske navigationsofficerer ombord, grundstødte skibet ud for Borkum. Under manøvre for at komme flot løsnedes rorstammen fra rorbladet. 15/1 viste det sig, at kedlerne havde givet sig, hvorfor trykket blev taget af dem. Da der nu ikke fandtes damp til losning, kunne skibet ikke lægtres , og slæbebådene måtte opgive alle forsøg på at slæbe skibet fri. 18/1 konstateredes det, at fyrpladsdørken var trykket op, og ved nærmere undersøgelse viste det sig, at det samme var tilfældet med hele skibsbunden. 21/1 blev bjærgning opgivet. Hele besætningen blev reddet.

 


"Emilie Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk