T/T.

”Elisabeth Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYJS.

Byggeår:

1968.

Byggested:

Odense Staalskibsvæft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

23.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

20/3-1968.

Antal  reefers:

 

Længde:

268,47 m.

Brt:

53.227.

Hovedmaskine:

1 stk. Stal-Laval AP 24 dampturbine.

Bredde:

38,74 m.

Nrt:

35.998.

HK:

24.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

14,11 m.

Tdw:

100.700.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1968 – 1979.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/5-1968.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1979.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 6815110.

Skibets videre historie:

1979:

Solgt 4/9 til Maersk Co. Ltd., London. Omdøbt til ”Maersk Buchan” for at indgå i charter til BP og ændret til til indsættelse i pendulfart (shuttle tanker) mellem Buchan oliefeltet i Nordsøen og raffinaderier.

1986:

Solgt til Felicity Corp., Grækenland. Omdøbt til ”Felicity”.

1987:

Under rejse 2/10 i Den Persiske Golf fra Larak til Kharg blev skibet ramt af et missil. Der opstod brand i maskinrummet, men det lykkedes at nå ind til Larak næste dag.

1990:

Lå /11 stadig i Larak og ventede på ophugning. Videre skæbne uvis.

 


"Elisabeth Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk