M/S.

”Edinburgh Mærsk”

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

OZCG6.

Byggeår:

1973.

Byggested:

Howaldtswerke.Deutsche Werft, Kiel, Tyskland.

Byggenr:

57.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

2.952.

Søsat:

15/3-1973.

Antal  reefers:

 

Længde:

289,57 m.

Brt:

48.810.

Hovedmaskine:

2 stk. MAN/Kawasaki type K7SZ/160.

Bredde:

32,34 m.

Nrt:

34.387..

HK:

51.380 bhk.

KW:

 

Dybgang:

12,08 m.

Tdw:

58.284.

Fart i knob:

23,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1993 – 1998.

Ex. Navne:

”City of Edinburgh”, ”Benarty”, Maersk Edinburgh”.

Leveret:

9/11-1973.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1998.

 

Rederi:   Dansk Supermarked A/S, Aarhus.                                                                     IMO-nummer: 7306212.

Skibets videre historie:

1973:

Afleveret til The Ben Line Steamers Ltd & Domino Container Ships Ltd, Leith, Skotland under navnet ”City of Edinburgh”. Skibet var oprindeligt udstyret med 4 English Electric-A.E.I dampturbiner på i alt 88.000 ahk. Koblet til skruer. 26,5 knob.

Oprindelige tonnage: 58.440 tdw., 48.810 brt., 35.062 nrt.

1981:

Damturbinerne udskiftet med diesel motorer hos Kawasaki, Japan

1992:

Overført til Bernard Street Holdings, Leith. Omdøbt til ”Benarty”.

1992:

Solgt /7 til diverse banker og sat i bareboat charter til Østasiatisk Kompagni, København.

1993:

Solgt /4 til Maersk Line i forbindelse med købet af ØK´s liniefart. Omdøbt til ”Maersk Edinburgh”. Umiddelbart derefter solgt til Dansk Supermarked A/S, Aahus. Omdøbt til ”Edinburgh Mærsk”

1996:

Sat i bareboat charter til Danaos Shipping, Piræus og derefter taget tilbage i time charter af Maersk Line. Omdøbt til ”Edinburgh Maersk” (britisk flag).

1998:

Solgt 1/12 til Lily Navigation Corp., Monrovia. Omdøbt til ”Edinburgh”.

2002:

Ankom 17/5 til Jinjang for ophugning.

 


City of Edinburgh" passerer Rozenburg
Foto: Pieter Melissen.

"Edinburgh Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk