M/S.

”Cornelia Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OVPU.

Byggeår:

1967.

Byggested:

Berges Mek. Verksteder, Bergen, Norge.

Byggenr:

460.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/4-1967.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,69 m.

Brt:

10.928.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 984-VT2BF-180.

Bredde:

24,75 m.

Nrt:

6.045,

HK:

22.800 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,36 m.

Tdw:

14.900.

Fart i knob:

22,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1967 – 1991.

Ex. Navne:

 

Leveret:

11/12-1967.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1991.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København                                                               IMO-nummer: 6716651.

Skibets videre historie:

1981:

Ombygget hos Hitachi Zosen, Innoshima, Japan og ændret til fuld containerskib. Forlænget med 26 m., bredden forøget med 5,7 m. 1.222 TEU´s. Ny tonnage: 24.617 tdw., 21.305 brt., 14.385 nrt.

1991:

Solgt til CMB, Belgien. Omdøbt til ”CMB Tabora”.

1992:

I charter og midlertidigt ændret navn til ”Red Sea Entrust”.

1993:

Solgt til Akra Mesta shipping & Tradng, Grækenland. Omdøbt til ”Paraguay Express”.

1999:

Ophugget i Alang, Indien.

 


"Cornelia Mærsk"
Foto: Erik Fencker. M/S Museet for Søfart.

"Cornelia Mærsk" ved Langelinie, København 12/12-1970
Foto: Svend Raether.
 
"Cornelia Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Cornelia Mærsk" efter ombygning
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"CMB Tabora"
Foto: Jan Melchers.
 
"Paraguay Express" passerer Cuxhaven 24/5-1997
Foto: © Gerald Sorger.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk