M/S.

”Ponderosa”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OVXL.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Fujinagata, Japan.

Byggenr:

1031.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/9-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

182,00 m.

Brt:

23.996.

Hovedmaskine:

1 stk. Mitsui-B&W 7K74EF.

Bredde:

29,00 m.

Nrt:

14.191.

HK:

14.300 ihk./13.100bhk.

KW:

 

Dybde:

14,33 m.

Tdw:

    38.860.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1982.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/12 1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1989.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 7374369.

Skibets videre historie:

1975:



1982:








1989:
1994:
1997:
2002:

"Ponderosa" havde 6 lastrum med en samlet kapacitet på 44.298 m3 bale / 46.345 m3 grain.
Laste / lossegrejet bestod af 6 stk. 15-tons kraner. Skibet var specielt konstrueret til transport af skovprodukter, så som bundtet tømmer m.v.
Overbygningen og maskinrummet var placeret agter.
Hovedmaskineriet bestod af en 7-cylindret Mitsui-B&W 2-takts krydshovedmotor med motornummer 1962.
Overført /10 til Nor Merchants, Nassau med ØK som korresponderende reder. Kom under Bahamas flag og blev omdøbt til ”FP Conveyor”. Ved denne lejlighed meddelte ØK som følger:
Forest Product Carriers (International) Ltd. (FPCI), der drives af ØK og Mitsui OSK Lines,  Japan, Begynder om få uger en regelmæssig vestgående service fra Nordeuropa til Nordamerikas vestkyst, fortrinsvis for transport af stål, gødning og andet massegods. Dette er en udvidelse af FPCI's aktiviteter, der hidtil har omfattet transport af skovprodukter fra Nordamerikas vestkyst til UK og Nordeuropa. Linien har tre skibe og tilbyder afsejlinger fra basishavnene Brake i Tyskland og Antwerpen i Belgien til Los Angeles eller Long Beach, Oakland, Portland, Seattle og Vancouver eller New  Westminser B.C. Den første afsejling på den nye vestgående rute bliver "FP Conveyor" i første halvdel af august, efterfulgt af "FP Carrier" i september og "FP Clipper i oktober 1985.
Solgt til Ugland Brothers, London. Omdøbt til “Adriane E.”  
Omdøbt til  "Ponderosa", hjemmehørende i Grækenland.
Solgt til Felicity Maritime Ltd., Valletta, Malta. Omdøbt til ”Felicity I”.  
Solgt /9 til ophugning.  


ponderosa_1975_04.jpg (79054 byte)
"Ponderosa" søsættes 30/9-1975
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_05.jpg (121282 byte)
"Ponderosa" på prøvetur
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Ponderosa"
Foto: Arkivbillede.

"Ponderosa"
Foto: Arkivbillede

"Ponderosa"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.
ponderosa_1975_06.jpg (117790 byte)
"Ponderosa" laster i canadisk havn
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_07.jpg (122349 byte)
"Ponderosa" med fuld dækslast
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_08.jpg (84130 byte)
"Ponderosa"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_09.jpg (135042 byte)
"Ponderosa"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_10.jpg (114890 byte)
"Ponderosa" laster mobilhomes i Jacksonville 1982
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_11.jpg (134043 byte)
"Ponderosa"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
ponderosa_1975_12.jpg (136467 byte)
"Ponderosa" i New York
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni