MT.

”Asia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OXJN.

Byggeår:

1959.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

151.

Besætning:

49.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/10-1958. 

Antal  reefers:

 

Længde:

170,69 m.

Brt:

12.499.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 874VTBF-160.

Bredde:

21,95 m.

Nrt:

7.221.

HK:

11.200 ihk-10.000 bhk.

KW:

 

Dybde:

11,98 m.

Tdw:

18.400.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

11-12/3-1959.

Periode i fart:

1959 – 1960.

Ex. Navne:

 

Leveret:

12/3-1959.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1960.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.

Skibets videre historie:

1959:















1960:

1982:

Skibet havde 9 centertanke og 12 sidetanke med en total kapacitet på 895.000 kubikfod.
Beboelse for kaptajn og dæksofficerer var indrettet i brobygningen midtskibs. Maskinofficerer og den øvrige besætning boede i overbygningen agter. Alle voksne besætningsmedlemmer havde eenmandskamre.
Hovedmaskineriet bestod af en 8-cylindret B&W 2-takts turboladet krydshovedmotor  med motornummer 6233.
Motoren kunne yde 11.200 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min. Skibet havde en servicefart på 16 knob ved ca. 85% motorbelastning.
Hjælpemaskineriet bestod af to stk. Holeby byggede 4-takts dieselmotorer type 525MTH-40, hver koblet til en vekselstrømsgenerator på hver 250 kVA, samt en turbogenerator på 350 kVA.
Lastoliepumperne var 4 stk. opretstående dampdrevne duplex compound-pumper af Carruthers fabrikat og som hver havde en kapacitet på 500 tons/time ved en løftehøjde på 90 m og et damp-tryk på 9 kg /cm2
Foruden lastppumperne var der installeret to stripping pumper af lodret, duplex type af samme fabrikat, hver med en kapacitet på 100 tons/time ved et modtryk på 7 kg 7cm2.
Damp for lastpumper, lastopvarmning, tankrensning etc. leveredes af 2 stk. dobbelte evaporationskedler fra Aalborg Værft med en kapacitet på 10 tons/time og som kunne levere en svagt overhedet damp med et tryk på 12,65 kg/cm2.
På grund af de dårlige tider for tankskibsfarten sejlede ASIA kun for ØK i ca. et år, og var hovedsagligt beskæftiget med transport af korn fra Canada til The Great Lakes.
Solgt til Turkish Cargo Lines, kom under tyrkisk flag og fik navnet ”Garzan”, og blev leveret til de nye ejere i Galveston d. 4/4.
Ophugget.


asia_1959_03.jpg (138145 byte)
"Asia" søsættes 30/10-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asia_1959_04.jpg (52602 byte)
"Asia" umiddelbart efter stabelafløb 30/10-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asia_1959_05.jpg (72297 byte)
"Asia" afsejler på prøvetur /3-1959
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asia_1959_06.jpg (122005 byte)
"Asia" rygesalonen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
asia_1959_07.jpg (102420 byte)
"Asia" i Duluth, Minnesota, USA
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Asia"
Foto: Postkort.

"Asia"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni