S/S.

”Tyr”

Hjemsted:

Randers.

Kaldesignal:

NCJS/OUMW.

Byggeår:

1890.

Byggested:

Lindholmens Mek. Verkstads A/B, Gøteborg, Sverige.

Byggenr:

342.

Antal passagerer:

12.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

55,47 m.

Brt:

526.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

8,23 m.

Nrt:

315.

HK:

600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,02 m.

Tdw:

627.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

 

Ex. Navne:

 

Leveret:

/6-1890.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1951.

 

Rederi:  A/S Randers Dampskibsselskab af 1866, Randers.                                          IMO-nummer: 1167451.

Skibets videre historie:

1890:

Leveret /6 til A/S Randers Dampskibsselskab af 1866, Randers.

1896:

I perioden 4/1 til 11/2: I timecharter for DFDS for fart mellem Randers – Aarhus – Hamburg.

1897:

I perioden 20/1 til 19/4: I timecharter for DFDS for fart mellem Esbjerg/Aalborg – Hamburg eller Esbjerg – Harwich.

1897:

D. 4/9 blev rederiet sammenlagt med A/S det Jydsk – Engelske Dampskibsselskab. Det nye rederis navn: A/S Det Jydske Dampskibs-Selskab.

1897:

Fra 21/12: I timecharter for DFDS for fart mellem Randers/Kolding/Aarhus – Hamburg.

1900:

I perioden 10/5 til 30/8: I timecharter for fart mellem Philadelphia – Cuba.

1900:

Solgt 17/5 til DFDS, Randers (Fra 2/10-1930 Esbjerg).

1902:

Nye kedler installeret.

1902

-1950: Hovedsalig i fart Danmark – UK.,  eks. Danmark – Newcastle, Esbjerg – Harwich/Grimsby/London.

1903

til 1904 samt 1907 til 1914: Hovedsalig I fart København – Windau.

1924

til 1926: Periodevis i fart Malmö – Helsingborg – Halmstad – Hull.

1925:

Overført til København – Leningrad ruten fra 5/6.

1934:

Periodevis i fart Esbjerg – Zeebrügge.

1934

til 1939: Oplagt i lange perioder.

1939.

Indlemmet i ”Malteser Kors Flåden”.

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 befandt skibet sig i Glasgow, hvortil det var ankommet 4/4 fra Frederikshavn.

1940:

Beslaglagt 9/5 af den britiske regering (Ministry of Transport) og tildelt Ellerman´s Wilson Line Ltd., Hull.

1945:

Tilbageleveret til DFDS 28/6.

1946

til 1948: Periodevis i fart Esbjerg – Antwerpen.

1951:

Rapporteret solgt 13/1 til H J Hansen, Odense for ophugning.

1951:

Rapporteret ophugget 17/7.

 


"Tyr" i Pillau - senere Baltiysk
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS