M/S.

”Sussex”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYKH.

Byggeår:

1966.

Byggested:

Cantieri Navale Felszegi S.p.A., Trieste, Italien.

Byggenr:

82.

Besætning:

 

Køl lagt:

25/4-1965.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/2-1966.

Antal  reefers:

 

Længde:

79,20 m.

Brt:

999.

Hovedmaskine:

1 stk. MaK 10MZU 582AK.

Bredde:

14,71 m.

Nrt:

424.

HK:

2.200 bhk.

KW:

1.619.

Dybgang:

3,70 m.

Tdw:

1.069.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

5/8-1966.

Periode i fart:

1966 – 1974.
1976 – 1978.

Ex. Navne:

”United”

Leveret:

10/8-1966.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1979.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 6609303.

Skibets videre historie:

1966:

Leveret 10/8 under navnet ”United” for turen fra byggeværftet til København.

1966:

Afsejlede 12/8 fra Trieste mod København, hvortil skibet ankom 25/8.

1966:

Omdøbt 29/8 til ”Sussex”.

1966:

Afsejlede 6/9 fra København mod Antwerpen.

1966

-1968: Fart København – Antwerpen.

1968

-1974: Fart Danmark – U.K.

1969:

I perioden 14/10 - /11 blev skibet forlænget ved Boele´s Scheepswerven en Machinefabriek N.N., Bolnes, Holland. Ny længde: 94,19 m. Ny tonnage: 1.211 brt. 568 nrt. 1.471 tdw.

1974:

Omdøbt 26/2 til ”Nopal Surf” under charterperiode til Nopal Line (Øyvind Lorentzen) for to års fart i Caribien.

1974:

Afsejlede 15/3 fra Aalborg mod Caribien via Hamburg og Madeira.

1976:

Omdøbt 29/3 til ”Sussex”.

1976:

I timecharter /4 til B.F.I. Line Ltd., London for 4 rejser Avonmouth/Sheerness – Las Palmas – Tema – Lagos – Las Palmas – Antwerpen – Sheerness.

1976:

I perioden 5/10 – 13/10 I fart Esbjerg – U.K.

1976:

Oplagt i Frederikshavn fra 15/10.

1976:

I fart /12 Esbjerg – Harwich/Newcastle (North Shields).

1977:

Fra /02 i 6 måneders charter til Truckline Ferries, Paris for fart Cherburg – Poole.

1977:

Fra /8 i timecharter til Cobelfret N.V., Antwerpen for fart Antwerpen – Harwich.

1978:

Ankom 2/3 til Esbjerg fra Harwich, derefter oplagt.

1978:

Fra 30/11 oplagt i København.

1979:

Solgt 20/12 til Abdul Jaeel Musa A. Samkari, Jeddah, Saudi Arabien. Overtaget 28/12 og omdøbt til ”Sattam”.

1980:

Overtaget af Abushal Shipping & Trading Etablisment, Jeddah.

1982:

Overtaget af Najd Trading & Construction Etablishment (Najd Marine Corp. S.A.), Jeddah.

1996:

Ophugget I Indien.

 


"Sussex" på vej gennem Kieler Kanalen 16/11-1966
Foto: © Michael Neidig.

"Sussex" efter forlængelse
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til DFDS