M/S.

”Pennsylvania”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXJU.

Byggeår:

1959.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

340.

Besætning:

 

Køl lagt:

31/10-1958.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/3-1959.

Antal  reefers:

 

Længde:

137,40 m.

Brt:

5.510.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 762-VTBF-115.

Bredde:

17,86 m.

Nrt:

2.981.

HK:

5.750 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,73 m.

Tdw:

9.259.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

2/6-1959.

Periode i fart:

1959 – 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/6-1959.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/6-1959.

Salgsår:

1970.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5274113.

Skibets videre historie:

1959:

”Pennsylvania” var Helsingør Værfts første helsvejste skib.

1959:

Afsejlede fra København 2/6 på jomfruturen, som gik til Syd Amerika.

1959:

-1967: Hovedsalig i fart København – Syd Amerika.

1960:

-1963: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant.

1961:

Skadet 19/2 ved kollision med m/t ”Petromar” på Parana River under rejse Rosario-Brasilien. Der udbrød brand ombord på tankskibet. 1 dansker og 26 argentinere mistede livet. Fortsatte rejsen.

1961:

Ankom 9/4 til Hamburg for reparation, hvilken var tilendebragt 1975.

1962:

I fart for Nordana Line.

1967:

Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1967:

/7 til /12-1969: Hovedsalig i timecharter til forskellige rederier for fart Europa, Nord Amerika, Syd Amerika, Australien og Afrika.

1969:

Ankom 12/12 til Frederikshavn fra Bremen for salgsdokning.

1970:

Solgt 8/1 til Estern Africa National Shipping Line Ltd., Dar-es-Salaam. Overtaget 12/1 og omdøbt til ”Ujamaa”.

1979:

Solgt til Tanacity Shipping Co. Ltd. (Bacolitsas Naviera), Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Tenacity”.

1983:

Oplagt /5.

1987:

Ankom /5 til Aliaga for ophugning hos Gumus Cubuk Sanayi.

 


"Pennsylvania" på Elben v/Stadersand 1966
Foto: Thomas Prass.

"Ujamaa" i Malacca strædet 7/6-1987
Foto: Peter Foxley. Fra Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til DFDS