M/S.

”Arkansas”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXYX.

Byggeår:

1947.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark

Byggenr:

265.

Besætning:

 

Køl lagt:

19/12-1945.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/8-1946.

Antal  reefers:

 

Længde:

107,00 m.

Brt:

2.496.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 850-VF-90.

Bredde:

14,39 m.

Nrt:

1.336.

HK:

2.550 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,58 m.

Tdw:

4.035.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

30/9-1947,

Periode i fart:

1947 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/9-1947.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/10-1947.

Salgsår:

1966.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5024453.

Skibets videre historie:

1939:

Oprindeligt sat i ordre 6/7 af North American Navigation Co. (Hans Isbrandtsen), New York som et to skruet motorskib på 6.000 tdw. Omkring 1941 blev ordren overtaget og ændret af DFDS.

1947:

Afsejlede 2/10 på jomfrurejse fra København mod New York.

1947:

-1966: Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1947:

-1958 og 1962: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant.

1959:

-og 1964 til 1966: Periodevis i fart for Nordana Line.

1966:

Ankom 6/8 til København fra Leghorn.

1966:

Salgsdokning 8/8 hos B&W.

1966:

Solgt 18/8 til Dicta Maritime Corp. (Union Commercial Steam Ship Co., J. Dritsonas), Piræus. Overtaget efterføgende dag og omdøbt til “Argy”.

1968:

Solgt til N. Cotzias Co. Ltd., Piræus uden navneændring.

1969:
1976:

Tilbagesolgt til Dicta Maritime Corp. (Mark Scufalos), Piræus og omdøbt til ”Franternity”
Grundstødt 5/1 i Gaza med en last cement efter at have sprunget trosserne under losning i hårdt vejr. Senere erklæret CTL.

 


"Arkansas"
Foto: Poul Erik Andersen´s arkiv.

"Franternity"
Foto: © Hans-Wilhelm Delfs.

Tilbage til DFDS