M/S. |
”Vinland” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXZA. |
|||||||
Byggeår: |
1960. |
Byggested: |
Flender Werft, Lübeck, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
507. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
9/10-1959. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
156,26 m. |
Brt: |
11.556. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 762-VTBF-140. |
|||||||
Bredde: |
20,21 m. |
Nrt: |
6.952. |
HK: |
7.070 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
9,89 m. |
Tdw: |
16.750. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1960 – 1973. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/1-1960. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1973. |
|
||||||||
Rederi: A/S Det Dansk-Franske
Dampskibsselskab, København.
IMO-nummer: 5381411. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1964: |
I perioden 17/1 – 1/2 blev skibet forlænget hos B&W Værft, København. Ny længde: 176,76 m. Ny tonnage: 18.950 tdw., 13.392 brt., 7.468 nrt. |
|||||||||||
1973: |
Solgt 15/10 til SOC. Marittima Fluviale di Navigazione, Savona, Italien. Ombygget til tankskib og ombøbt til ”Monte Chiaro”. |
|||||||||||
1988: |
Omdøbt til ”Mont Hiaro” |
|||||||||||
1988: |
Omdøbt til ”Basak K.”. |
|||||||||||
1990: |
Solgt til Sagittarus Shipping, San Lorenzo, Honduras. Omdøbt til ”Khor Kalba”. |
|||||||||||
1993: |
Solgt til Forenede Arabiske Emirater. Omdøbt til ”United I”. |
|||||||||||
1993: |
Anmeldt ophugget 3/2. |
"Vinland" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Vinland" doksat hos B&W Værft, København for forlængning 19/1-1964 Foto: Svend Raether. |
"Vinland" i Welland Kanalen, Canada /10-1972 Foto: John Coulter. Fred Miller´s arkiv. |