M/S.

”Vinland”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXZA.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Flender Werft, Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

507.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/10-1959.

Antal  reefers:

 

Længde:

156,26 m.

Brt:

11.556.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 762-VTBF-140.

Bredde:

20,21 m.

Nrt:

6.952.

HK:

7.070 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,89 m.

Tdw:

16.750.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1960 – 1973.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/1-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1973.

 

Rederi: A/S Det Dansk-Franske Dampskibsselskab, København.                       IMO-nummer:  5381411.

Skibets videre historie:

1964:

I perioden 17/1 – 1/2 blev skibet forlænget hos B&W Værft, København. Ny længde: 176,76 m. Ny tonnage: 18.950 tdw., 13.392 brt., 7.468 nrt.

1973:

Solgt 15/10 til SOC. Marittima Fluviale di Navigazione, Savona, Italien. Ombygget til tankskib og ombøbt til ”Monte Chiaro”.

1988:

Omdøbt til ”Mont Hiaro”

1988:

Omdøbt til ”Basak K.”.

1990:

Solgt til Sagittarus Shipping, San Lorenzo, Honduras. Omdøbt til ”Khor Kalba”.

1993:

Solgt til Forenede Arabiske Emirater. Omdøbt til ”United I”.

1993:

Anmeldt ophugget 3/2.

 


"Vinland"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Vinland" doksat hos B&W Værft, København for forlængning 19/1-1964
Foto: Svend Raether.

"Vinland" i Welland Kanalen, Canada /10-1972
Foto: John Coulter. Fred Miller´s arkiv.

Tilbage til Det Dansk-Franske Dampskibsselskab