M/S. |
”Slesvig” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYYG. |
|||||||
Byggeår: |
1938. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
253. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
208-1938. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
113,69 m. |
Brt: |
3.098. |
Hovedmaskine: |
1 stk B&W 750-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,48 m. |
Nrt: |
1.748. |
HK: |
2.700 ihk. |
KW: |
1.987. |
|||||
Dybgang: |
6,37 m. |
Tdw: |
6.000. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1938 – 1957. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/11-1938. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1957. |
|
||||||||
Rederi: A/S Det Dansk-Franske
Dampskibsselskab, København.
IMO-nummer: 5196945. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1940: |
Ved Danmarks besættelse 9/4 var skiber beskæftiget i kornfarten mellem Argentina og Danmark. Under ballast rejse sydpå gennem Atlanterhavet søgte kaptajnen tilflugt i Las Palmas på de Kanariske Øer. Bortset fra kaptajnen og enkelte officerer blev hele besætningen hjemsendt og skibet oplagt. Kaptajnen var indstillet på, at skibet skulle blive liggende, men efter pres, overtalelser og en del forhandlinger blev der fra England sendt ny besætning ud. |
|||||||||||
1943: |
Skibet forlod Las Palmas 29/9 og blev ledsaget af et britisk krigsskib til Gibraltar. Efter ankomst 5/10 blev det prisedømt og beslaglagt jævnfør formaliteterne, derefter tildelt Prince Line, London, og sat i fart foreløbig under engelsk flag. ”Slesvig” var blandt de 5 danske skibe, der i de sidste krigsår gjorde tjeneste som forsyningsskibe i Østen. De indgik i ”The Pacific Fleet” og var tilknyttet transport afdelingen ”Fleet Train”, hvor de hovedsalig var beskæftiget med transport af ammunition. |
|||||||||||
1946: |
Først 22/10 – efter et længere dokophold i England – blev ”Slesvig” officielt leveret tilbage til rederiet. |
|||||||||||
1951: |
Ombygget så skibet fremstod i en mere moderne udgave. |
|||||||||||
1957: |
Solgt 11/9 til rederi-A/B J. A. Zachariasen & Co., Nystad, Finland. Omdøbt til ”Kronoborg”. |
|||||||||||
1969: |
Solgt til Ilmari Tuuli, Helsingfors. Omdøbt til ”Tiuri”. |
|||||||||||
1972: |
Ankom 5/10 til Shanghai, Kina for ophugning. |
"Slesvig" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Slesvig" for anker ud for Burutu, Nigeria Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |