M/S.

”Skotland”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OURW.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Gebr. Schürenstedt KG, Bardenfleth/Weser, Tyskland.

Byggenr:

1364.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

456.

Søsat:

12/11-1974.

Antal  reefers:

 

Længde:

143,10 m.

Brt:

8.142.

Hovedmaskine:

2 stk. MAN R6V 40/54.

Bredde:

18,40 m.

Nrt:

4.403.

HK:

6.700 ihk.

KW:

 4.930.

Dybgang:

7,53 m.

Tdw:

10.220.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1979.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/2-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1979.

 

Rederi: A/S Det Dansk-Franske Dampskibsselskab, København.                               IMO-nummer:  7360708.

Skibets videre historie:

1979:

Solgt /10 til partrederiet IREN, Skärhamn, Sverige. Omdøbt til ”Iren”.

1979:

Solgt /12 til Trade Bliss, Panama (Ejer: Alpina Reederei A.G., Basel). Omdøbt til ”Calanda”.

1982:

Omdøbt til ”Sofati Continent”.

1983:

Omdøbt til ”Calanda”.

1986:

Omdøbt til ”Calanda IV”.

1987:

Omdøbt til ”Orient Bliss”.

2000:

Solgt /3 til Fiesta Investments. Omdøbt til ”Garip”.

2002:

Solgt /5 til Molten Maritime uden navneændring.

2013:

Ophugget.

 


"Skotland"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Skotland"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Skotland"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Sofati Continent" på St. Lawrence River v/ Verchéres 5/2-1983
Foto: Marc Piché.

"Calanda" i Southampton /6-1984
Foto: Brian Fisher.

"Garip" på vej gennem Bosporus Strædet 13/7-2013
Foto: Frank Först.

Tilbage til Det Dansk-Franske Dampskibsselskab