M/S. |
”Normandiet” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXLO. |
|||||||
Byggeår: |
1947. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft &
Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
282. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
4/4-1946. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
101,62 m. |
Brt: |
2.811. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type
850.VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,54 m. |
Nrt: |
1.526. |
HK: |
2.760. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,60 m. |
Tdw: |
5.300. |
Fart i knob: |
11,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
|
Ex. Navne: |
”Schaartor” |
|||||||
Leveret: |
23/4-1947. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi: A/S Det Dansk-Franske
Dampskibsselskab, København.
IMO-nummer: 5256381. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Kontraheret
under Hansaprogram til Hamburg-Amerika Linien med planlagt navn
”Schaartor”. |
|||||||||||
1945: |
Overtaget 5/5 af Danske
Stats A/S af 6/2-1943. |
|||||||||||
1947: |
Solgt 21/4 til Dansk –
Franske D/S, A/S. Omdøbt til ”Normandiet”. |
|||||||||||
1965: |
Solgt 10/5 til Arirudo
Compania Riviera SA, Piræus. Omdøbt til ”Pandora”. |
|||||||||||
1971: |
Solgt til Roumeli
Shipping Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til ”Mary K.” |
|||||||||||
1978: |
Solgt til Roumeli
Shipping Co. Ltd., Famagusta. Omdøbt til ”Interasia”. |
|||||||||||
1980: |
Ophugget på Gadani Beach
hos Cotmin Ltd. |
"Normandiet" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Pandora" ud for Gravesend 21/9-1966 Foto: Alex Duncan. Fra Malcolm Granfield´s arkiv. |