M/S.

”Lifland”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NCDT/OYWC.

Byggeår:

1920.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark.

Byggenr:

1.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/7-1920.

Antal  reefers:

 

Længde:

86,84 m.

Brt:

2.254.

Hovedmaskine:

1 stk. Vikers dampturbine.

Bredde:

12,92 m.

Nrt:

1.355.

HK:

1.050.

KW:

 

Dybgang:

6,07 m.

Tdw:

3.700.

Fart i knob:

 9,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 – 1942.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/12-1920.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Sænket:

1942.

 

Rederi: A/S Det Dansk-Franske Dampskibsselskab, København.                               IMO-nummer:  1167455.

Skibets videre historie:

1930:

Oplagt i Rødbyhavn i foråret.

1933:

D. 24/3 fik skibet rorskade i hård storm ud for Brest. Kaptajnen afslog hjælp fra redningsdampere fra Brest. Ved hjælp af to sammenbundne bomme samt vrikning med ankerspillet blev der tilrigget et nødror.

1934:

Kollideret i tæt tåge 13/2 i den engelske kanal under rejse mellem New York – London. Ved kollisionen fik ”Lifland” stævnen trykket ind fra vandlinjen ca. 2 ½ m. op, og nogle plader ud for nr. 1 og 2 luge samt det opstående blev en del beskadiget.

1940:

Var ved krigens udbrud beskæftiget i den hjemlige kulforsyningstjeneste og ankom ligesom andre af selskabets skibe d. 8/4 til Methil i Skotland for at hente kul. Her blev skibet beslaglagt og overtaget af Ministry of War Transport og bestyret af G. Nisbet & Co., Glasgow. Ved to ture over Kanalen lykkedes det /6 at evakuere 2.500 engelske soldater fra Brest.

1942:

Formodentlig torpederet 28/12 af tysk ubåd i Atlanterhavet ud for Island under rejse fra Amerika til Belfast. Under konvojsejlads i tæt tåge kom skibet 22.12 væk fra konvojen. Hele besætningen på 22 danske og 2 engelske sømænd omkom.



"Lifland"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Det Dansk-Franske Dampskibsselskab