M/S. |
”Lifland” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NCDT/OYWC. |
|||||||
Byggeår: |
1920. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
1. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/7-1920. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
86,84 m. |
Brt: |
2.254. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Vikers dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
12,92 m. |
Nrt: |
1.355. |
HK: |
1.050. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,07 m. |
Tdw: |
3.700. |
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1920 – 1942. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
2/12-1920. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Sænket: |
1942. |
|
||||||||
Rederi: A/S Det Dansk-Franske
Dampskibsselskab, København.
IMO-nummer:
1167455. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1930: |
Oplagt i Rødbyhavn i foråret. |
|||||||||||
1933: |
D. 24/3 fik skibet rorskade i hård storm ud for Brest. Kaptajnen afslog hjælp fra redningsdampere fra Brest. Ved hjælp af to sammenbundne bomme samt vrikning med ankerspillet blev der tilrigget et nødror. |
|||||||||||
1934: |
Kollideret i tæt tåge 13/2 i den engelske kanal under rejse mellem New York – London. Ved kollisionen fik ”Lifland” stævnen trykket ind fra vandlinjen ca. 2 ½ m. op, og nogle plader ud for nr. 1 og 2 luge samt det opstående blev en del beskadiget. |
|||||||||||
1940: |
Var ved krigens udbrud beskæftiget i den hjemlige kulforsyningstjeneste og ankom ligesom andre af selskabets skibe d. 8/4 til Methil i Skotland for at hente kul. Her blev skibet beslaglagt og overtaget af Ministry of War Transport og bestyret af G. Nisbet & Co., Glasgow. Ved to ture over Kanalen lykkedes det /6 at evakuere 2.500 engelske soldater fra Brest. |
|||||||||||
1942: |
Formodentlig torpederet 28/12 af tysk ubåd i Atlanterhavet ud for Island under rejse fra Amerika til Belfast. Under konvojsejlads i tæt tåge kom skibet 22.12 væk fra konvojen. Hele besætningen på 22 danske og 2 engelske sømænd omkom. |
"Lifland" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |