M/F.

”Falster”.

Hjemsted:

 

Kaldesignal:

SEGN. 

Byggeår:

1975.

Byggested:

Trondheims Mekaniske Verksted A/S, Trondheim, Norge.

Byggenr:

713.

Antal passagerer:

324.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

46 lastvognstog og 24 personbiler.

Søsat:

11/7-1974.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

109,70 m.

Brt:

2.224.

Hovedmaskine:

4 stk. 12 cyl. Nohab diesel type: SF 112VS-F 2310.

Bredde:

16,70 m.

Nrt:

929.

HK:

9.240.

KW:

 

Dybde:

5,21 m.

Tdw:

     3.130.

Fart i knob:

19,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975.

Ex. Navne:

 

Leveret:

31/1-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

7/2-1975.

Salgsår:

1980:

 

Rederi:  Ab Nordö, Malmø.                                                                                               IMO-nummer: 7382940.

Skibets videre historie:

 

Bestilt af GT-Ruten A/S for levering 1975. Under byggeperioden køber Rederi Ab. Nordö sig ind i rederiet og overtager kontrakten på skibet.

1975:

Leveret 31/1 til Rederi Ab Nordö, Malmø, Sverige.

1975:

I fart 7/2 Gedser – Travemünde.

1975:

Udchartret /4 til Nato for en rejse til Bornholm.

1975:

Udchartret /4 til Brittany Ferries. Omdøbt til ”Prince of Bretagne”. I fart Plymouth - Roscoff.

1975:

Udchartret /10 til GT-Ruten A/S, Gedser.  I fart Gedser - Travemünde. Omdøbt til ”Falster”.

1975:

Udchartret for en rejse mellem Europa – USA – Nigeria med militær udrustning.

1976:

I fart mellem Nordeuropa - Jeddah, Saudiarabien.

1977:

Forlænget på Øresundsværftet Landskrona.  Ny længde: 130,26 m. Bredde 18,90 m. Dybgang 5,40 m. Ny tonnage: 8,881 Brt., 2,664 Nrt.,  837 Tdw. Antal passagerer: 500.

1977:

Under arbejdet med at forlænge færgen, kæntrer den forreste del af skibet i dokken 16/2. Det lykkedes dog at bjerge forskibet og siden at gøre arbejdet færdigt.

1977:

I fart for Greece Syria Express Line (GSEL) mellem Volos - Tartous.

1980:

Solgt 15/2 til Alwalid Compania Naviera S.A Panama. Omdøbt til “Tarek B” I fart Volos - Tartous.

1983:

Solgt /4 til Erissos Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til Atlas IV”.

1983:

I fart for Libra Maritime på ruten Patras - Igoumenitsa - Bari.

1986:

Oplagt i Grækenland.

1986:

Solgt til Corato Marine Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til “Europa”. Udchartret til Hellenic Cypriot Mediterranean Lines. I fart Trieste - Igoumenitsa - Patras.

1989:

Udchartret til Ventouris Ferries. I fart Bari - Patras.

1990:
2002:
2004:

2004:

Solgt til Hobart Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Vega” I fart for Ventouris Ferries på ruten Bari - Patras.
Oplagt /12 i Eluisis Bay, Grækenland.
Solgt /1 til ophugning i Tyrkiet.
Ankom 19/1 til Aliaga, Izmir, Tyrkiet. Senere ophugget.



"Falster"
Foto: Arkivbillede.

"Pride of Bretagne"
Foto: Micke Asklander´s arkiv.
 
"Vega"
Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock