M/F. |
”Udbyhøj
Kabelfærge”. |
Hjemsted: |
Udbyhøj |
Kaldesignal: |
OVUT. |
||||||||
Byggeår: |
2006 |
Byggested: |
Hvide Sande Skibs & Bådebyggeri, Danmark
(udrustning) |
||||||||||
Byggenr: |
111. |
Antal
passagerer: |
99 |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
Ca. 12 personbiler eller 2 lastbiler/busser og 4-5
personbiler |
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
0 |
||||||||||
Længde: |
31,20m. |
BT: |
|
Hovedmaskine: |
2 stk. Nordhavn/Sisu 634 DSBG |
||||||||
Bredde: |
9,10 m. |
NT: |
|
HK: |
2 x 350. |
KW: |
2 x 258. |
||||||
Dybgang: |
1,25 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
3,5 |
||||||||
Prøvetur: |
10-14/7-2006 |
Periode i
fart: |
2006 - |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
15/7 - 2006 |
Salgsår: |
|
|
|||||||||
Rederi:
Randers Fjord Færgefart
I/S, Allingåbro. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
2006: |
”Udbyhøj Kabelfærge” er i modsætning til sin
forgænger på ruten, ”Udbyhøj”, kabeltrukket. Den drives frem via
2 hydrauliske kabelspil, der er placeret i henholdsvis styrbord og
bagbords side. Den fornødne elektriske/hydrauliske effekt leveres via 2
generatorsæt. Færgen er også fuld funktionsdygtig med bare et
generatorsæt tilkoblet. |
||||||||||||
2006: |
Ankommer fra byggeværftet til Udbyhøj 10/7. |
||||||||||||
2006: |
I fart Udbyhøj Nord – Udbyhøj Syd fra 15/7. |
|
|
|
"Udbyhøj Kabelfærge" i Udbyhøj Nord lejet
12/7-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |
|
|
|
"Udbyhøj Kabelfærge" 1/10-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |
|
|
|
"Udbyhøj Kabelfærge" 28/4-2013 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Udbyhøj Kabelfærge" ved Assens Skibsværft
4/12-2021 Foto: Peter Therkildsen. |
"Udbyhøj Kabelfærge" 25/2-2023 Foto: Bernt Skjøtt. |