M |
”Morsø”. |
Hjemsted: |
Nykøbing Mors. |
Kaldesignal: |
OYFS. |
|||||||
Byggeår: |
1933. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
57. |
Antal
passagerer: |
250. |
|||||||||
Køl lagt: |
7/5-1933. |
Antal køretøjer: |
10 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
15/7-1933. |
Antal
jernbanevogne |
3 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
40,18 m. |
Brt: |
284. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Frichs, 6 cyl. |
|||||||
Bredde: |
8,89
m. |
Netto: |
112. |
HK: |
498. |
KW: |
367. |
|||||
Dybde: |
2,50 m. |
Tdw:
85. |
Fart i knob: |
10. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1933-1977. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
2/9-1933. |
Sidste tur: |
1/10-1977. |
|
||||||||
Indsat: |
6/9-1933. |
Salgsår: |
1978. |
|
||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets
videre historie: |
||||||||||||
1933: |
Kontraheret 15/2. |
|||||||||||
1933: |
I fart på Sallingsund overfarten, Nykøbing Mors-Glyngøre. |
|||||||||||
1977: |
Sejlede sidste officielle tur 1/10. I dagene efter lukningen sejledes dog enkelte ture med de sidste godsvogne. |
|||||||||||
1977: |
Oplagt i færgelejet i Nykøbing Mors. |
|||||||||||
1978: |
Solgt til en kreds af Morsingboere, med henblik på bevarelse. |
|||||||||||
1981: |
Overtaget af Morsø Kommune for skyldige havnepenge. Oplagt i Nykøbing Mors havn som museum, men uden større offentlig interesse. |
|||||||||||
1982: |
Solgt til Produkthandler i Nørresundby. Oplagt i Ålborg. |
|||||||||||
1982: |
Amerikansk køber udviste interesse for færgen, der gennemgik en nødvendig istandsættelse ved Ålborg Værft A/S, inden turen over Atlanterhavet. Færgen blev imidlertid udsat for hærværk/tyveri under opholdet ved kaj i Ålborg, hvorfor salget ikke blev til noget. |
|||||||||||
1983: |
Solgt til ophugning i Vejle. |
"Morsø" Samtlige fotos: Poul Erik Bjerre. |