M/F. |
”Lundeborg”. |
Hjemsted: |
Lohals. |
Kaldesignal: |
NKCM / OUXF. |
|||||||
Byggeår: |
1932. |
Byggested: |
Nyborg Skibs og Baadebyggeri. |
|||||||||
Byggenr: |
|
Antal passagerer: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
20,76 m. |
Brt: |
59. |
Hovedmaskine: |
|
|||||||
Bredde: |
6,61 m. |
Nrt: |
20. |
HK: |
134. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
2,46 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1932 – 1963. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
22/5-1932. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
I/S Lohals – Lundeborg Færgeselskab, Lohals. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1932: |
I fart på ruten Lohals – Lundeborg fra 22/5. |
|||||||||||
1933: |
Efter færgen var afsejlet fra Lundeborg, blev det opdaget, at der var ild i lydpotten. Lidt senere opdagede man, at der også var ild i maskinmesterens rum, hvor udstødningsrøret lå langs dækket. Færgen nåede dog til Lohals, hvor ilden blev bekæmpet på lidt utraditionel vis - man sænkede simpelthen færgen i havnen. Den blev senere hævet af Svitzers bjergningsfartøj, "Svava", hvorefter den blev bugseret til Korsør, hvor den blev genopbygget på Lilleø Skibsværft. |
|||||||||||
1933: |
Genindsat på ruten fra /6. Færgen havde flere uheld i årernes løb, dog uden tab af menneskeliv. |
|||||||||||
1963: |
Oplagt fra 1/10 i Lohals. |
|||||||||||
1964: |
Solgt til skibsfører Boutrup, Heldager. |
|||||||||||
1964: |
Genindsat på ruten i sommermånederne frem til 1968. Derefter blev færgen indsat på Svendborg – Drejø ruten og omdøbt til ”Drejø”. |
|||||||||||
1973: |
Udrangeret. |
|||||||||||
1975: |
Sænket som bølgebryder ved Rantzausminde. |
"Lundeborg" Foto: Postkort fra Bjarne Hansens arkiv. |