M/F.

”Askø”.

Hjemsted:

Askø.

Kaldesignal:

OXJA.

Byggeår:

1951.

Byggested:

Trosvik Mekaniske Verksted A/S, Brevik, Norge.

Byggenr:

68. 

Antal passagerer:

48.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

10 personbiler.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

26,07 m.

Brt:

81,57.

Hovedmaskine:

 

Bredde:

7,53 m.

Nrt:

36,71.

HK:

200.

KW:

147.

Dybde:

2,20 m.

Tdw:

     23,0.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1963 – 1993.

Ex. Navne:

”Brevik Kommunale Ferje No. 6”

Leveret:

 

Sidste tur:

29/10-1993.

 

Indsat:

12/6-1963.

Salgsår:

1993.

 

Rederi:  Maribo Kommune, Lolland, Danmark.

Skibets videre historie:

1951:

Afleveret til Brevik Kommune, Norge under navnet ”Brevik Kommunale Ferje No. 6”. I fart Brevik/Porsgrund – Slethelle.

1963:

Solgt 30/1 til Maribo Kommune, Danmark. Indført 1/4 . Navn uændret.

1963:

Omdøbt 11/6 til ”Askø”.

1963:

I fart 12/6 Askø – Bandholm.

1989:

Ny hovedmotor installeret. Fabrikat Volvo Penta på i alt 210 hk.

1993:

Omdøbt 16/9 til ”Lilleø”.

1993:

Sejlede sidste tur 29/10. Oplagt i Bandholm.

1993:

Solgt 17/12 til Stevns Charter & Towage A/S, Svendborg. Navn uændret.

1993:

Solgt 23/12 til Svendborg Skip K/S, Svendborg. Oplagt som restaurationsskib i Svendborg havn.

1995:

Oplagt ved Svendborg Skibsværft.

2000:

Solgt 6/3 til Stevns Shipping A/S, Svendborg. Navn uændret.

2000:

Solgt 15/6 til Restaurationskompagniet Foys Int. V/ Mette Christensen, Holte. Oplagt i kanal på Holmen, København som restaurationsskib. Omdøbt 22/6 til ”Foy´s”

2000:

Solgt 20/9 til Christopher Bomann Emanuelsen,  Frederiksberg. Omdøbt til ”Potte CPH”. Ombygget på stedet og forsynet med lade lignende overbygning.

2001:

Solgt 20/9 til Johannes Hamilton Stephensen, Klampenborg. Omdøbt 1/10 til ”Gamle Askø”



"Askø" i fart mellem Bandholm og Askø
Foto: Frank Heine.

"Gamle Askø" som husbåd i Københavns havnemiljø 22/9-2010
Foto: David Asprey.

Tilbage til Ø færger