M |
”Askø” |
Hjemsted: |
Askø. |
Kaldesignal: |
OZAJ. |
||||||||
Byggeår: |
1993. |
Byggested: |
Vesterborg Maskinfabrik, Vesterborg, Danmark
(Skrog). |
||||||||||
Byggenr: |
73. |
Antal
passagerer: |
98 sommer / 48 vinter. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
14 personbiler + 1 lastvogn. |
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
33,50 m. |
BT: |
202. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Scania diesel type: DS 11 67MU40U. |
||||||||
Bredde: |
10,42 m. |
NT: |
112. |
HK: |
620. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
2,85 m. |
Tdw: |
90. |
Fart i knob: |
10,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1993 - |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
/10-1993 |
Salgsår: |
|
|
|||||||||
Rederi:
Maribo Kommune, Maribo. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
|
Fire værfter: Kontrakten på færgen blev i 1992
givet til skibsbygger konsortiet Scandinavian Contractors A/S med Kattegat
Værft i Grenaa som hovedentreprenør. Værftet gav stål opgaven til
Vesterborg Maskinfabrik i Vesterborg på Lolland. Der blev de fleste af stålskrogets
dele bygget. Maskinfabrikken gik siden konkurs og arbejdet måtte gøres færdigt
af Poul Ree, der samlede skrogene i Nakskov. Det tredje værft var Kattegat
Værft, der efter bygning af Farvandsvæsenets ”Fyrglimt” gik i
betalingsstandsning. Maribo Kommunes tilsynsførende – Ole Steen Knudsen
A/S Risskov fik en aftale med beboerstyrelsen om færdigbygning af færgen,
hvorfor Søby Motorfabrik & Staalskibsværft blev fjerde og sidste værft
i byggeriet. Søby værftet arbejdede som underleverandør til Kattegat Værfts
bo. |
||||||||||||
1993: |
I fart /10 Askø – Bandholm. |
![]() "Askø" Foto: Thomas Nørgaard Olesen. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
"Askø" under ankomst/ophold/afgang Bandholm 27/7-2019 Foto: Bernt Skjøtt. |