S/S. |
”Store-Bælt”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
NLDK/OXSS. |
|||||||
Byggeår: |
1900. |
Byggested: |
Burmeister & Wains Maskin- og skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
211. |
Antal passagerer: |
1.100. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
48 personbiler (F.o.m. 1930). |
|||||||||
Søsat: |
7/4-1900. |
Antal jernbanevogne: |
18 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
85,04 m. |
Brt: |
1.114. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. compound dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
17,68 m. |
Nrt: |
425. |
HK: |
1.250. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
3,23 m. |
Tdw: |
170 + 55. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1900 – 1938. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
18/7-1900 |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
/7-1900. |
Salgsår: |
1938. |
|
||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København.
IMO-nummer: 5601550. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1900:
1900: |
Færgen var bygget som hjulfærge med 2 stk. sidehjul. I fart København – Malmø fra /7. Afløserfærge på ruten i flere perioder fra 1900 til 1923. |
|||||||||||
1900: |
I fart Korsør – Nyborg fra 3/9. |
|||||||||||
1930: |
Ombygget til bilfærge på Orlogsværftet, København. Efter ombygning 447 nrt. 583 passagerer. |
|||||||||||
1938: |
Solgt 27/5 til ophugning hos Petersen & Albeck, København. |
![]() "Store-Bælt" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |