S/S.

”Christian IX”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

NRBL/OXCS.

Byggeår:

1908.

Byggested:

Burmeister & Wains Skibsværft, København, Danmark.

Byggenr:

267.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

 

Søsat:

29/8-1908.

Antal jernbanevogne:

143 m. spor.

Længde:

88,90 m.

Brt:

1.503.

Hovedmaskine:

1 stk. dampmaskine.

Bredde:

17,70 m.

Nrt:

590.

HK:

1.978 ihk.

KW:

 

Dybgang:

3,40 m.

Tdw:

460 + 100.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1908 -

Ex. Navne:

 

Leveret:

/11-1908.

Sidste tur:

14/3-1964.

 

Indsat:

 

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 5507169.

Skibets videre historie:

1908:

”Christian IX” var den første skruedampfærge på Storebæltsoverfarten, og var tillige overfartens første færge forsynet med trimtanke..

1908:
1926:

I fart mellem Korsør – Nyborg.
Ombygget, således at sporene nu kom til at løbe parallelt helt ud til stoppufferne. På den måde blev sporlængden forøget til 157, 20 m., hvilket gav plads til ca. 20 godsvogne.

1940:

Minesprængt 20/4. Nødtørftigt repareret på Nakskov Skibsværft. Gennemgik senere en mere gennemgribende istandsættelse på Orlogsværftet i København.

1941:

Genindsat /7 efter endt reparation.

1944:

Beslaglagt 17/10 af den tyske besættelsesmagt og forsejlet til Norge.

1945:

Fundet i Narvik og tilbage leveret til DSB 4/7 i meget nedslidt tilstand. Gennemgribende repareret på Orlogsværftet,

1946:

Sommeren dette år blev færgen genindsat på Storebælts overfarten.

1961:

Nedgraderet til godsfærge.

1964:

Sejlede sidste tur på overfarten 14/3.

1964:

Solgt 11/5 til Færgeselskabet af 1964 A/S, København. Omdøbt til ”Borgholm”. I fart mellem det svenske fastland og Öland.

1965:

Ophugget i Ystad.

 


"Christian IX"
Foto: Postkort.

 

Tilbage til Korsør-Nyborg