S/S.

”Fyn”.

Hjemsted:

Fredericia. 

Kaldesignal:

NBWH/OXUS.

Byggeår:

1919.

Byggested:

Orlogsværftet, København, Danmark

Byggenr:

 

Antal passagerer:

870.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

40 personbiler.

Søsat:

1/7 1919.

Antal jernbanevogne:

4-5 godsvogne.

Længde:

68,74 m.

Brt:

798,67.

Hovedmaskine:

2 stk. tregangs dampmaskiner.

Bredde:

13,38 m.

Netto:

308,68.

HK:

900.

KW:

 

Dybde:

3,00 m.

Tdw:

   210.

Fart i knob:

10,50

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 - 1976.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/1-1920.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

/1-1920.

Salgsår:

1979.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 5346485.

Skibets videre historie:

1920:

I fart /1 Fredericia – Strib.

1935:

Sejler sidste tur 14/5.

1935:

I fart Masnedø – Orehoved.

1937:

Sejler sidste tur 26/9.

1937:

I fart 27/9 Helsingør – Helsingborg. Omdøbt til ”Svea” af Helsingør.

1949:

Moderniseret på B&W, København. Salonerne blev fornyede og der blev indsat en række store vinduer i vingehusene.

1958:

Ombygget på Aalborg Værft. Hele overbygningen blev fornyet og færgen blev også ændret til diesel drift, i det der blev installeret 2 stk. 7 cyl. B&W motorer på i alt 1.860 hk. Færgen fik herefter følgende tonnage mål:  807 Brt., 276 Nrt. Servicefart 12,5 knob.

1976:

Udrangeret /6. Oplagt i Helsingborg.

1979:

Solgt til H. Hoffmann & Sønner, Nørresundby for ophugning. Bugseret til Nørresundby 27/4.



"Fyn"
Foto: Postkort.

"Svea"
Foto: Postkort.

"Svea" i Helsingør 16/4-1958
Foto: Svend Raether.

"Svea"
Foto. Gunnar Olsen / Mogens Nørgaard Olesen´s arkiv.

"Svea"
Foto: Ole Ryolf.

Tilbage til Helsingør-Helsingborg