M/F.

”Esbjerg”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OWNO.

Byggeår:

1964.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark.

Byggenr:

147.

Antal passagerer:

400.

Køl lagt:

12/12-1963. 

Antal køretøjer:

25 personbiler.

Søsat:

24/2-1964. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

43,50 m.

Brt:

399.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W Alpha 406-24VO.

Bredde:

10,36 m.

Netto:

174.

HK:

480.

KW:

 

Dybde:

2,90 m.

Tdw:

    136.

Fart i knob:

9,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1964-1977.

Ex. Navne:

 

Leveret:

18/4-1964. 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

23/4-1964.

Salgsår:

1977.

 

Rederi:  Post & Telegrafvæsenet, København.                                                                IMO-nummer: 6413302

Skibets videre historie:

1964:

I fart 23/4 Esbjerg – Fanø.

1977:

DSB overtager Fanø – Esbjerg Færgeri 30/4.

1998:

Udrangeret, solgt til Titanic Investment Ltd., Nigeria. Omdøbt til ”Etireno"

2001:






2010:

Færgen skulle angiveligt /4 være midtpunkt i en transport af børn fra Benin til Cameroun i Centralafrika. Børnene skulle efter rapporterne være købt på det lokale marked til brug som alt lige fra prostitution til plantagearbejdere i Cameroun. Sagen kom frem via flere internationale TV stationer, der havde medarbejdere på kajen i Benin. Efter nogen dage kom færgen så igen til Benin efter at have været i Cameroun og Gabon. Om bord var der - dokumenteret via tv-billeder - flere hundrede personer (fortrinsvis kvinder og børn) på vogndækket, hvor der stod borde og bænke. De flere hundrede børn var der ikke. Mediecirkusset kørte videre med, at de måske var smidt overbord i det hajfyldte farvand, uden dog at nævne, at det næppe kunne holdes hemmeligt med flere hundrede vidner ombord! (Kilde: "Søfart").
Slettet af Lloyds register /9.


 
"Esbjerg"
Foto: Postkort.
 
"Esbjerg" & "Nordby" oplagt i Esbjerg fiskerihavn 24/10-1998
Foto: Bernt Skjøtt.

"Esbjerg" og "Nordby" i Lagos 1999
Foto: Preben Kinimond Frandsen.

Tilbage til Esbjerg-Fanø