S/S. |
”Hengest” |
Hjemsted: |
Randers. |
Kaldesignal: |
NQKH. |
|||||||
Byggeår: |
1876. |
Byggested: |
Lobnitz & Co., Renfrew,
Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
159. |
Besætning: |
20. |
|||||||||
Køl lagt: |
. |
Antal passagerer: |
61. |
|||||||||
Søsat: |
25/8-1876 |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
66,75 m. |
Brt: |
750. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 2. cyl.
dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
8,41 m. |
Nrt: |
464. |
HK: |
600 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,06 m. |
Tdw: |
925. |
Fart i knob: |
9,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1900 – 1925. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/9-1876 |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1926. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Aarhus.
IMO-nummer:
5608944. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1876:
1887: |
Afleveret /9 til A/S Det
Jydsk-Engelske Dampskibs-Selskab, Aarhus. Nye kedler installeret
under værftsophold i Helsingør. |
|||||||||||
1897:
1900:
1900: |
Rederiet
fusioneret med A/S Randers Dampskibsselskab af 1866. Navnet på det nye
rederi blev A/S Det Jydske Dampskibs-Selskab. Driften overtaget af DFDS
fra 4/1. Solgt 17/5
til DFDS, Aarhus. Fart hovedsalig Danmark – England eller Baltiske lande
– København – Nordsøen. |
|||||||||||
1925: |
Oplagt 22/4 i København. |
|||||||||||
1925: |
I fart 8/10 – 9/12 som
troppeskib. |
|||||||||||
1926: |
Solgt 5/3 til Hans
Petersen, København for ophugning. |
|||||||||||
1926: |
Overtaget af ophuggerne
10/3. |
|||||||||||
1926: |
Rapporteret ophugget 29/9
ved det tidligere Baltica-Værftet, København. |
![]() |
"Hengest" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |