S/S.

”Hengest”

Hjemsted:

Randers.

Kaldesignal:

NQKH.

Byggeår:

1876.

Byggested:

Lobnitz & Co., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

159.

Besætning:

20.

Køl lagt:

.

Antal passagerer:

61.

Søsat:

25/8-1876

Antal  reefers:

 

Længde:

66,75 m.

Brt:

750.

Hovedmaskine:

1 stk. 2. cyl. dampmaskine

Bredde:

8,41 m.

Nrt:

464.

HK:

600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,06 m.

Tdw:

925.

Fart i knob:

9,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1900 – 1925.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/9-1876

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1926.

 

Rederi:  DFDS, Aarhus.                                                                                    IMO-nummer: 5608944.

Skibets videre historie:

1876:

1887:

Afleveret /9 til A/S Det Jydsk-Engelske Dampskibs-Selskab, Aarhus.

Nye kedler installeret under værftsophold i Helsingør.

1897:

 

1900:

1900:

Rederiet fusioneret med A/S Randers Dampskibsselskab af 1866. Navnet på det nye rederi blev A/S Det Jydske Dampskibs-Selskab.

Driften overtaget af DFDS fra 4/1.

Solgt 17/5 til DFDS, Aarhus. Fart hovedsalig Danmark – England eller Baltiske lande – København – Nordsøen.

1925:

Oplagt 22/4 i København.

1925:

I fart 8/10 – 9/12 som troppeskib.

1926:

Solgt 5/3 til Hans Petersen, København for ophugning.

1926:

Overtaget af ophuggerne 10/3.

1926:

Rapporteret ophugget 29/9 ved det tidligere Baltica-Værftet, København.

 

"Hengest"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs