S/S.

”Christian IX”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NGPJ.

Byggeår:

1875.

Byggested:

Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

84.

Antal passagerer:

16.

Køl lagt:

 

Antal personbiler:

0.

Søsat:

12/4-1874.

Antal  jerbanevogne:

0.

Længde:

70,80 m.

Brt:

1.236.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. dampmaskine.

Bredde:

9,24 m.

Nrt:

890.

HK:

500 ihk.

KW:

368.

Dybgang:

4,88 m.

Tdw:

1.415.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1875 – 1916.

Ex. Navne:

 

Leveret:

18/8-1875.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1916.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 3005012.

Skibets videre historie:

1875:

Hoedsalig i fart London – København – Königsberg.

1894:

Under rejse København – London 12/10 kolliderede skibet med briggen ”Onderneming” i tæt tåge. Briggen sank og to mænd druknede, de resterende 6 besætningsmedlemmer blev taget ombord i ”Christian IX”.

1895

-1896: I perioden 16/7 til 4/10 fik skibet installeret nye kedler.

1901:

Under rejse Königsberg – København blev skibet beskadiget efter kollision med s/s ”Lena” ud for Falsterbo fyrskib. ”Lena” sank, men besætningen blev reddet af ”Christian IX”. Skibet blev efterfølgende repareret og atter sat i fart.

1905:

Stærkt beskadiget 16/2 efter grundstødning ved Møn.

1905:

Bjærget 21/2 af Svitzer og slæbt til København for reparation. Atter i fart fra 25/3.

1908:

Periodevis i fart Baltikum – København – Antwerpen – vestlige Middelhav.

1914:

I fart København – Lübeck.

1915:

I fart København – U.K.

1916:

Solgt 6/4 til Asgeir Pjetursson, Reykjavik, Færøerne. Navn uændret.

1916:

Solgt 7/6 til Rederi A/B Holmia, Stockholm. Navn uændret.

1917:

Solgt 24/11 til Rederi A/B Ingvar, Malmø, Sverige. Omdøbt til ”Halvor”.

1918:

Solgt 10/5 til Arthur Pott, Stockholm og samme dag solgt til Svensk-Ryska Rederi A/B, Stockholm. Navn uændret.

1921:

Solgt på aktion 1/9 til Carl Wallin, Stockholm.

1921:

Solgt 9/9 til A/B Möller, Persson & Co., Stockholm. Omdøbt til ”Hammarby”.

1925:

Rederiet ændrer navn til Ångfartygs A/B Hammarby.

1925:

Strandet 25/11 øst for Biskopsön og slået til vrag. Vraget solgt til Ernst Fuhr, Stockholm og ophugget på stedet.

 


"Christian IX"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs