M/S.

”Tor Scandinavia”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OWEN.

Byggeår:

1976.

Byggested:

Flender Werft A.G., Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

608.

Antal passagerer:

1.357.

Køl lagt:

2/4-1975.

Antal køretøjer:

440 personbiler.

Søsat:

4/11-1975.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

182,35 m.

Brt:

14.893

Hovedmaskine:

4 stk. Pielstick 12PC3V.

Bredde:

23,63 m.

Netto:

7.964

HK:

45.600.

KW:

  33.540.

Dybde:

6,30 m.

Tdw:     3.335

Fart i knob:

24,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1981 - 2006.

Ex. Navne:

”Tor Scandinavia”, World Wide Expo”.

Leveret:

12/4-1976.

Sidste tur:

1/11-2006. 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2006.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                      IMO-nummer: 7361324

Skibets videre historie:

1976:

Afleveret 12/4 til: Rederi A/B Salénia 1/3, Salénrederierna A/B 1/3 og Rederi A/B Transatlantic 1/3 (Sven Christer Salén), Göteborg, under navnet ”Tor Scandinavia”.

1976:

I fart Göteborg - Felixstowe og Göteborg-Amsterdam.

1975:

Salénrederierna A/B ændrer navn til: Saléninvest A/B.

1976:

Driften overtaget af Tor Line A/B.

1980:

Rederi A/B Salénia ændrer navn til Salënia A/B.

1981:

A/B Transatlantic`s andele sælges til to nye ejere.

1981:

Solgt 1/12 til DFDS, Esbjerg.

1981:

Overtaget 10/12 af DFDS.

1981:

I fart 10/12 Göteborg - Felixstowe.

1982:

Omdøbt 25/10 til 25/2 1983 til ”World Wide Expo” mens den var i charter til den hollandske organisation af samme navn. Sejlede på havne i østen som udstillingsskib for forskellige europæiske selskaber.

1983:

I fart 3/3 Göteborg - Felixstowe - Amsterdam.

1983:

Anløber Harwich fra 1/4 i stedet for Felixstowe.

1983:

Anløb af Amsterdam indstillet 24/9.

1983:
1988:

Solgt 19/12 til K/S Difko XXXIII Esbjerg. I bareboat charter til DFDS for en 15 års perioden med købs option efter 5 år.
Overføres 1/9 til DIS ( Dansk Internationalt Skibsregister).

1989:

På rejse 25/9  fra Göteborg - Harwich blev skibet ramt af en brand, som opstod i et linned rum, to passagerer omkom af røgforgiftning. Ankom senere samme dag til Esbjerg for egen kraft. Repareret på HDW-Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.

1991:
1991:

Tilbage købt 14/1 fra Difko af DFDS, København.
Ombygget 17/1 til 11/3 på Blom & Voss værft, Hamburg, Tyskland. Ny Brt Nrt/ Tdw. 15.730/ 8.119/ 2.427. Antal passagerer 1.543. Antal biler 375 personbiler.

1991:

Omdøbt 22/2 til ”Princess of Scandinavia”.

1991:
1994:
1994:
1994:
1998:

Anløber Ijmuiden i stedet for Amsterdam.
I fart Kristiansand-Ijmuiden.
Fik problemer med den ene propeller aksel /6, så skibet sejlede efterfølgende med max. 15 knob.
Ved dokning 30/6 på Skibsdokk Sör, Kristianssand, Norge, kæntret i dokken. Betydelige skader på skibet.
I fart Gøteborg - Harwich, Gøteborg - København (Ikke i sommersæsonen), Gøteborg-Newcastle (Kun i sommersæsonen)

1998:

Ombygget på Gdansk Shiprepairyard, Polen med bl.a. nye sponson tanke for at opfylde de nye SOLAS (Safety Of Life At Sea) krav om lægstabilitet.

1999:

Ankommer /9 til Frederikshavn Værft, hvor hovedmotorerne renoveres.

2000:
2002:


2002:
2002:

2004:
2005:
2006:
2006:
 
2006:
2006:
2006:
2006:
2006:
2007:

I fart /2 Gøteborg - Kristiansand - Newcastle.
På rejse 17/5 fra Newcastle til Kristiansand med 758 passagerer og 126 besætningsmedlemmer ombord, udbrød der  kl. 22.30 brand i maskinrum og skorsten. Branden blev hurtigt bekæmpet af besætningen og skibet kunne fortsætte mod Kristiansand, dog for nedsat fart. Efterfølgende forsejlet til Fredericia Værft.
Ankommer 21/5 til Fredericia Værft for reparation.
Tilbage i normal fart fra 14/6.
Oplagt i Gøteborg i perioden12/1 til 1/2 for renovering.
Ombygget /1.
Ankommer til Gøteborg 7/1, derefter taget ud af fart.
I fart Newcastle IJmuiden i perioden 10/2 til 7/3.
I fart Gøteborg - Kristiansand - Newcastle fra 9/3.
Solgt 6/9 til Moby S.r.L., Italien.
Sidste dag i fart Gøteborg - Kristiansand - Newcastle 1/11.
Omdøbt /11 til "Moby Otta".
Ombygget.
I fart fra /5 på ruten Genua - Porto Torres.



"Tor Scandinavia" & "Tor Britannia"
Foto: Postkort.

"Tor Scandinavia"
Foto: Cees De Bijl.

"Tor Scandinavia"
Foto: Postkort.

"Tor Scandinavia" & "Tor Britannia"
Foto: Arkivbillede.

"Tor Scandinavia"
Foto: Postkort.

"Princess of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"Princess of Scandinavia"
Foto: Postkort.



"Princess of Scandinavia" i Gøteborgs skærgård 28/6-2003
Foto: Bernt Skjøtt.
 
"Princess of Scandinavia" i Kristiansand 12/2-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

Information.

Trappe.

Arkade.

Arkade.

Hall.
 Interiør billeder fra "Princess of Scandinavia" 12/2-2005. Foto: Bernt Skjøtt.

Columbus Night Club.

Columbus Night Club.

Hall.

Admiral Pub.

Admiral Pub.

Restaurant "Seven Seas".

Restaurant "Seven Seas".

Trappe.

Komandobro.
moby_otta_1976_01.jpg (79651 byte)
"Moby Otta" i Frederikshavn 11/11-2006
Foto: Per Jensen.

Tilbage til DFDS udenrigs