M/F.

”Dana Anglia”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZQS.

Byggeår:

1978.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark.

Byggenr:

210.

Antal passagerer:

1.372.

Køl lagt:

21/12-1976.

Antal køretøjer:

470 personbiler.

Søsat:

24/6-1977.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

152,91 m.

Brt:

14.399.

Hovedmaskine:

2 stk. Lindholmen Pielstick 18PC2-V5.

Bredde:

24,19 m.

Netto:

7.758.

HK:

20.800.

KW:

  15.445.

Dybde:

5,71 m.

Tdw:     3.511.

Fart i knob:

21,0.

Prøvetur:

19/4-1978.

Periode i fart:

1978 - 2006.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/4-1978.

Sidste tur:

9/2-2006. 

 

Indsat:

13/5-1978.

Salgsår:

2006. 

 

Rederi: DFDS A/S, København.                                                                                        IMO-nummer: 7615414.

Skibets videre historie:

1978:

I fart 13/5 Esbjerg-Harwich.

1982:

Solgt 29/12 til K/S Difko XXI, Esbjerg med 10 års bareboat charter til DFDS. Mulighed for tilbagekøbs option efter fire år. Fart og navn uændret.

1987:

Time charter /1 til Sealink for fart mellem Hook of Holland-Harwich.

1988:

I fart 23/11 til 11/2 1989  København-Oslo.

1989:  
1993:
1994:
2000:
2000:
2002:
2002:
2003:
2003:

2003:

2003:
2006:
2006:

2006:
2006
:
2006:
2007:
2008:
2009:
2009:
2010:
2014:

Gensolgt til DFDS. Fart og navn uændret.
Opgraderet 20/1 til 31/1 på HDW Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.
I fart 3/1 Esbjerg - Harwich - Ijmuiden.
Ombygget på Remontowa værft; Gdynia; Polen.
Solgt til DFDS Seaways, Esbjerg.
Ankommer 29/9 til Esbjerg for sidste gang.
Ankommer 1/10 til København.
Omdøbt 2/10 til "Duke of Scandinavia". I fart København - Trelleborg - Gdynia.
Ankommer 23/11 til København for sidste gang.
Afsejler fra København 24/11 mod North Shields. Ankommer næste dag.
Ejerskab registreret under DFDS A/S, København.
I fart 28/11 IJmuiden - Newcastle.
Sejler sidste tur Ijmuiden - North Shields 9/2.
Ankommer North Shields 10/2. Efter afrigning afsejlet mod Orskov  Yard A/S, Frederikshavn for overhaling og reparation af skrog.
Afsejler fra Frederikshavn 23/2 mod Cherbourgh. Ankommer næste dag.
Udchartret til  Brittany Ferries, Pont De Blossen, Frankrig. Omdøbt til "Pont L`Abbe`".med Morlaix som hjemhavn. 
I fart fra 6/3 på ruten Portsmouth - Cherbourg.
Solgt 19/12 til Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig.
Ankom 12/11 til Saint Nazaire for oplægning.
Solgt /11 til Moby S.r.L., Livorno, Italien.
Omdøbt /12 til "Moby Corse".
I fart Toulon - Bastia 15/5.
Ankom 23/9 til Esbjerg, hvor den tidligere Englandsfærge skal fungere som hotelskib for Siemens Wind Power i forbindelse  med installationen af havvindmølleparken Butendiek ved den tyske ø Sild.


 
"Dana Anglia" ved Langelinie, København 9/5-1978
Foto: Svend Raether.

"Dana Anglia"
Foto: Arkivbillede.

"Dana Anglia"
Foto: Frank Heine.

"Dana Anglia"
Foto: Postkort.

"Dana Anglia"
Foto: Postkort.

"Dana Anglia" passerer Fanø 13/5-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Dana Anglia" anløber Esbjerg 13/5-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Dana Anglia" i Esbjerg 13/5-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Duke of Scandinavia"
Foto: Søren Lund Hviid.
pont_l_abbe_1978_01.jpg (80828 byte)   pont_l_abbe_1978_02.jpg (78523 byte)
"Pont L`Abbe`" afsejler fra Portsmouth 10/3-2006
Foto: Partick Hughes.

"Moby Corse" under premiere anløb af Toulon 15/5-2010
Foto: Stéphane Saissi.

"Moby Corse" ankommer til Toulon 23/5-2010
Foto: Stéphane Saissi.

"Moby Corse" i Esbjerg 29/9-2014
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til DFDS udenrigs