DFDS udenrigs
(Historie)
11.dec.1866: C.F. Tietgen blev hovedpersonen som samlede datidens tre største danske dampskibsselskaber, H.P. Prior, Det almindelige danske Dampskibs-selskab og Koch & Henderson til et stort rederi. Det nye selskabs navn blev herefter: Det Forenede Dampskibs Selskab.
Der har fra starten i 1866 været regelmæssig passager sejlads på København-Oslo ruten.
 1875:
Esbjerg havn åbnede i 1873, og allerede to år senere indleder DFDS sejladsen på England.I starten anløb skibene Thameshaven, men fra 1880 flyttes anløbene til Parkeston Quay ved Harwich.
 1.okt.1898:  DFDS overtager A/S Dampskibsselskabet Thingvalla.Farten fortsattes efter DFDS`overtagelse under navnet Scandinavian-Amerika Linien. Der var passager trafik på ruten: Stettin-København-Oslo-Kristianssand-New York.
Fra juli 1890 opgav man dog anløb af Stettin.Ruten til New York blev opgivet i 1935.
       1971:  I forbindelse med åbningen af Middelhavs passager ruterne, blev markedsføringsnavnet for passager ruterne: "DFDS Seaways"
                   1988:  Markedsføringsnavnet ændres til: "Scandinavian Seaways"
       2000:  Markedsføringsnavnet ændres igen til : "DFDS Seaways"
Det vil være for meget at nævne alle de ruter selskabet har sejlet på i denne lille historiske beskrivelse. I dag (2003) ser selskabets udenrigs rutenet således ud:

København-Oslo
Esbjerg-Harwich
Cuxhaven-Harwich
Gøteborg-Kristianssand-Newcastle
Ijmuiden-Newcastle

 
Tilbage til DFDS udenrigs