HSC.

”Cat-Link V”.

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

  OZQU.

Byggeår:

1998.

Byggested:

InCat Australia Pty Ltd, Hobart, Tasmanien.

Byggenr:

49.

Antal passagerer:

800.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

240 personbiler.

Søsat:

14/6-1998. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

91,30 m.

BT:

5.619.

Hovedmaskine:

4 stk Ruston 20RH270, der hver især trækker en LIPs 145/3 drejelig vandjet.

Bredde:

26,00 m.

NT:

2.314.

HK:

38.480.

KW:

28.320.

Dybgang:

3,70 m.

Tdw:

     500.

Fart i knob:

44,0.

Prøvetur:

20-21/6-1998. 

Periode i fart:

1998 - 2005.

Ex. Navne:

 

Leveret:

26/6-1998. 

Sidste tur:

4/7-2005. 

 

Indsat:

28/7-1998.

Salgsår:

2005. 

 

Rederi:  Holyman, Austalien. Korr. Reder: Scandlines, København.                             IMO-nummer: 9176060.

Skibets videre historie:

1998:

På vej ”hjem” fra byggeværftet, lykkedes det færgen, at erobre Atlanterhavets Blå Bånd med en gennemsnitsfart på 41,284 knob.

1998:
1998:

I fart 28/7 Aarhus – Kalundborg.
Solgt 7/8 til Nordic Catamaran Ferries K/S, København. Selskabet har siden overtagelsen udchartret færgen til henholdsvis Scandlines, Cat-Link og Mols-Linien.

1999:

Overtaget /1 af Mols-Linien. Omdøbt til ”Mads Mols”.

1999:

2005:
2005:
2005:
2005:
2006:
2006:

2007:
2008:
2008:
2008:
2009:
2010:
2020:
2020:
2020:
2023:

I fart 26/4 Aarhus – Sjællands Odde. Har været oplagt i flere perioder, mens søsterfærgen ”Max Mols” har sejlet på overfarten.
Sidste dag i trafik 4/7.
Omdøbt /8 til "Incat 049". Oplagt i Aarhus.
Solgt /12 til Master Ferries, Kristiansand, Norge.
Forhalet 20/12 til Orskov Værft, Frederikshavn for dokning og mindre ombygning.  
Omdøbt til "Master Cat".
I fart Hanstholm - Kristiansand fra 24/4.
Master Ferries fusionerer /12  med Fjord Line.
Omdøbt /5 til "Fjord Cat".
Sejler sidste tur 21/9, derefter oplagt i Marvika.
Oplagt i Korsør fra 17/10.
Ankommer til Hundested /4 for videre oplægning.
Fra dette år har færgen været i fart Hirtshals - Kristiansand i sommersæsonen . Oplagt i vintersæsonen.
Solgt til Förde Reederei Seetouristik (FRS), Tyskland med overtagelse 25/8.
23/8:  Sidste dag i fart på ruten Hirtshals - Kristiansand.
Omdøbt til "Skane Jet" 31/8.
I fart Ystad - Sassnitz (FRS Köningslinjen) fra 17/9.
Fra 2/4 blev ruten ændret til Trelleborg - Sassnitz


 
"Cat-Link V" i Aarhus 5/9-1998
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mads Mols" & "Maren Mols" anløber Aarhus 26/5-2002
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mads Mols" på Aarhus bugten 10/8-2002
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mads Mols" i Aarhus 27/4-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

"InCat 049" i Aarhus 1/9-2005
Foto: Christian Fisker.
master_cat_1998_01.jpg (63888 byte)
"Master Cat" ankommer til Hanstholm 26/4-2006
Foto: Per Jensen.
master_cat_1998_02.jpg (102643 byte)
"Fjord Norway" & "Master Cat" i Hanstholm 26/4-2006
Foto: Per Jensen.
master_cat_1998_03.jpg (134662 byte)
"Master Cat" i Hanstholm 26/5-2006
Foto: Bernt Skjøtt.
master_cat_1998_04.jpg (95266 byte)
"Atlantic Traveller", "Lygra", "Master Cat" & "Norröna" i Hanstholm 27/5-2006
Foto: Bernt Skjøtt.
master_cat_1998_05.jpg (70945 byte)
"Master Cat" i Hanstholm 27/5-2006
Foto: Bernt Skjøtt.

"Fjord Cat" under anløb af Hirtshals 27/7-2010
Foto: Bernt Skjøtt.

"Fjord Cat" i Hirtshals 27/7-2010
Foto: Bernt Skjøtt.

"Fjord Cat" afsejler fra Hirtshals 27/7-2010
Foto: Bernt Skjøtt.
"Fjord Cat" ankommer til Hirtshals 5/7-2017
Foto: Bernt Skjøtt.
Fjord Cat" afsejler fra Hirtshals 5/7-2017
Foto: Bernt Skjøtt.

  Tilbage til Cat-Link
Tilbage til Mols-Linien