S.S |
”Rut”. |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NHFP. |
|||||||
Byggeår: |
1894 |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
52 |
Antal
passagerer: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
24/11-1894 |
Antal
jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
28,45 m. |
Brt: |
93 |
Hovedmaskine: |
|
|||||||
Bredde: |
5,36 m. |
Nrt: |
36 |
HK: |
140 |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
2,10 m. |
Tdw: |
|
Fart i
knob: |
9,0 |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1894 - 1930 |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
29/12-1894 |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1930 |
|
||||||||
Rederi:
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg. |
||||||||||||
Skibets
videre historie: |
||||||||||||
1894: |
I fart på Svendborg – Fåborg og Svendborg –
Rudkøbing. En periode sejlede skibet nattur mellem Marstal – Rudkøbing –
Svendborg. |
|||||||||||
1911: |
Indviede ruten Bagenkop – Kiel 9/9. |
|||||||||||
1914: |
Ruten indstillet på grund af krigen. Indsat på
ruten Søby – Fåborg 2/8. |
|||||||||||
1930: |
Solgt 1/11 til
Gustaf Sergo – Laeva Ching G. Sergo & Co., Tallin, Estland. Navn uændret. |
|||||||||||
1946: |
Solgt til Ivers Linie KG, Kiel, Tyskland. Nyt navn:
”Rudolf”. |
|||||||||||
1952: |
Ombygget til motorskib i Papenburg, Tyskland. |
|||||||||||
1952: |
Solgt til Cassen Eils, Cuxhaven, Tyskland. Navn
uændret. I fart Cuxhaven – Helgoland. |
|||||||||||
1955: |
Solgt til ophugning. |
"Rut" Foto: Henri Holms arkiv. |
"Langeland" & "Rut" i Svendborg havn Foto: Jan Vinther Christensens arkiv. |
"Rut" langs kaj i Rudkøbing Foto: Postkort fra Bjarne Hansens arkiv. |