S.S.

Brockenhuss-Schack”.

Hjemsted:

Svendborg.

Kaldesignal:

NPSM - OYAZ.

Byggeår:

1906.

Byggested:

Jacobs Werft, Haarlem, Holland.

Byggenr:

 

Antal passagerer:

295.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

 

Antal  jernbanevogne:

0.

Længde:

32,11 m.

Brt:

110

Hovedmaskine:

 

Bredde:

5,85 m.

Nrt:

45

HK:

280.

KW:

 

Dybde:

2,37 m.

Tdw:

 

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1906 - 1936.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1936.

 

Rederi:  A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg.

Skibets videre historie:

1906:

I fart Marstal – Rudkøbing – Svendborg.

1932:

Søndagsture i sommerfart på ruten Rudkøbing – Bagenkop – Kiel.

1936:

Solgt 15/8 til Svendborg Skibsværft for ophugning.

1936:

1941:
1943:
1945:

Solgt til Herman Christensen, Nykøbing Falster. Ombygget til motorskib. I fart som Langelandspaket mellem Rudkøbing – Lohals – København. Nyt navn ”Falster”.
Solgt /4 til A/S Rederiet Nordsøkysten. Omdøbt til "Holmsland.
Solgt /9 til A/S Dantransport, København. Omdøbt til "Pola".
Overtaget af E. Hinrichsens partsrederi. I de følgende år forblev Henrichsen som ejer, men skibet blev dog siden hen omdøbt til "Kolding" og i forbindelse med salg til et andet partsrederi - stadig med Hinrichsen i spidsen - blev skibet omdøbt til "Svalen".

1952:

Overtaget af partsrederiet Langelands Paket. Omdøbt til ”Langelands Paket”. Nyt hjemsted Rudkøbing. I fart Rudkøbing – København.

1956:

Solgt 1/11 til Viggo Jansen, Rudkøbing. Nyt navn ”Elsa Brigitte”. I paket – fart indtil 1/3-1957. Herefter i fri fart.

1957:

Solgt til Guld – og Peberkysten, Monrovia, Liberia.

1967:

Endte sine dage på kysten nord for Monrovia, Liberia.



"Brockenhuus-Schack"
Foto: Fra Henri Holms arkiv.

"Tranekjær" & "Brockenhuus Schack" i Rudkøbing Havn
Foto: Postkort fra Bjarne Hansens arkiv.

Tilbage til SFDS