M/S.

”Trailer”.

Hjemsted:

Kalundborg.

Kaldesignal:

OUPD.

Byggeår:

1971.

Byggested:

Brødrene Lothes Skibsverft A/S, Haugesund, Norge.

Byggenr:

31.

Antal passagerer:

12.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

140 TEUs, eller 45 lastvognstog

Søsat:

27/2-1971.

Antal jernbanevogne

0.

Længde:

105.87 m.

Brt:

1.599.

Hovedmaskine:

4 stk. Bergen-Normo diesel. 2 x 9 cyl. og 2 x 8 cyl.

Bredde:

16,03 m.

Netto:

627.

HK:

4.590.

KW:

 

Dybde:

4,90 m.

Tdw:      2.600.

Fart i knob:

17,4.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1985-1990.

Ex. Navne:

”Stena Trailer” (1971). ”Dalriada” (1971-1980). ”Viking Trader” (1980-1981). ”Stena Trader” (1981-1985).

Leveret:

12/6-1971.

Sidste tur:

30/10-1990.

 

Indsat:

3/11-1985.

Salgsår:

1991.

 

Rederi: Trailer Ruten A/S v/ Bent Orla Jørgensen, Kalundborg.                                   IMO-nummer: 7105081.

Skibets videre historie:

1971:

Søsat 27/2 under navnet ”Stena Trailer”.

1971:

Leveret 12/6 til Stena Ab, Gøteborg.

1971:

Udchartret 12/6  til British Railways Board, London.  Omdøbt til “Dalriada”. I fart 24/6 Stranraer-Larne til 10/8 1978.

1978:

I fart i efteråret på ruten Holyhead - Dun Laoghaire.

1978:

I fart /11 Heysham – Belfast.

1979:

I fart 9/11 til 3/12 for Sealink Manx Line mellem Heysham – Douglas.

1980:

Udchartret til Townsend-Thoresen, European Ferries, Portsmouth. Omdøbt til ”Viking Trader”. I fart Southampton - Cherbourg.

1981:

Udchartret fra 7/7 til Sealink UK Ltd. I fart Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1981:

Tilbage leveret 31/10 til Stena Line. Omdøbt til ”Stena Trader”.

1981:

Solgt til Finska Företagsfinans Ab, Hangö, Finland. (Oy Hangö Shipsowners Ab Managers).

1982:

Udchartret 8/2 til 23/2 til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. I fart Rotterdam - Hull.

1982:

Udchartret 19/4 til 23/4 til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. I fart Zeebrügge - Hull.

1982:

I fart til 15/9 1983 for Stena Line mellem Göteborg - Travemünde.

1983:

Udchartret /9 til 21/4 1984 til Norfolk Line, Scheveningen. I fart Scheveningen - Great Yarmouth.

1984:

Overført til Oy Bore Line Ab, Stockholm.

1985:

Solgt 15/11 til Vognmand Bent Orla Jørgensen, Kalundborg. Omdøbt til ”Trader”.  Herefter i charter til Juelsminde-Kalundborg Linien A/S. Senere i fart for Trailer ruten A/S.

1985.

Omdøbt til ”Trailer”.

1985:

I fart for Trailer Ruten A/S mellem Juelsminde – Kalundborg.

1990:

Sejler sidste tur 30/10.  Godsruten forsøgtes videreført under navnet Godsruten Kalundborg – Fredericia Aps., med Fredericia som jysk anløbshavn i stedet for Juelsminde. Dette blev dog ingen succes og allerede 26/11 blev trafikken indstillet. Herefter oplagt i Kalundborg.

1991:

Solgt /8 til Polska Skandynawia, Swinoujscie, Polen. (Registreret hos C.I. Vance Investment Ltd), Omdøbt til ”Sarmacja”.

1991:

I fart /9 Szczecin - Malmø - Karlshamn - Køge - Rønne.

1992:

Solgt /9 til Difko, Danmark. Omdøbt til ”Wolin” under polsk registrering. I fart for Pol-Dan Shipping mellem Nyborg - Swinoujscie.

1993:

Udchartret /3 til DSB. I fart for Let Line A/S mellem Tuborg Havn - Karlskrona - Riga.

1993:

I fart /6 til /10 Køge - Karlskrona - Riga.

1993:

Solgt /9 til P.T. Jemla Ferry, Djarkarta, Indonesien.

1993:

Omdøbt 9/11 til ”Mesuji”.

1994:
2006:

Omdøbt til ”Lampung”.
Erklæret "Total Loss" 16/11.



"Stena Trader"
Foto: Peter Asklander. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Trailer"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Trailer"
Foto: Arkivbillede.

"Mercandia II" & "Trailer"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Wolin"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

Tilbage til Juelsminde-Kalundborg