M/F.

”Mercandia I”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXCX.

Byggeår:

1989.

Byggested:

North East Shipbuilders Ltd. Pallion Yard, Sunderland, England.

Byggenr:

3011.

Antal passagerer:

268.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

170 personbiler eller 32 lastvognstog.

Søsat:

9/12-1988.

Antal jernbanevogne

0.

Længde:

95,00 m.

Brt:

4.101.

Hovedmaskine:

10 x Cummins-Genset koblet til 4 azimut propeller.

Bredde:

15,27 m.

Netto:

1.230.

HK:

4.400.

KW:

2.750

Dybgang:

3,50 m.

Tdw:      1.330.

Fart i knob:

13,5.

Prøvetur:

11/4-1989.

Periode i fart:

1992 - 1996.

Ex. Navne:

”Superflex Kilo”

Leveret:

/5-1989.

Sidste tur:

31/12-1996.

 

Indsat:

27/4-1992.

Salgsår:

1998.

 

Rederi: Mercandia Linierne A/S, København.                                                                 IMO-nummer: 8611556.

Skibets videre historie:

1988:

Søsat 9/12 under navnet ”Superflex Kilo”. Efter færdiggørelsen, oplagt ved byggeværftet.

1989:

Solgt 14/3 til Mercandia Rederierne A/S, København. Omdøbt til ”Mercandia I”. Oplagt i Fredericia, senere i Kalundborg.

1992:
1995:

I fart 27/4 Juelsminde – Kalundborg.
Oplagt /10 i Kalundborg. Atter i fart Juelsminde - Kalundborg /11 efter salget af "Mercandia II"

1996:
1996:

I fart 1/6 på ”Sundbroen” Helsingør – Helsingborg.
Sejler sidste tur på ruten 23/6.

1996:

Genindsat 24/6 på ruten Juelsminde – Kalundborg.

1996:

Sejler sidste tur 31/12. Herefter blev ruten indstillet. Oplagt i Horsens.

1997:

Chartret fra 20/6 af Litorina Ferry, Gotland. I fart 20/6 - 14/9  Klintehamn - Grankullavik  (Öland - Gotland).

1997:

Returneret til Danmark /9. Oplagt i Horsens.

1998:

Solgt 1/4 til Østersøfærgen K/S, Rødby (Selskab tilhørende Easy Line). Forsejlet til Nykøbing F. for ombygning. Overbygningen forlænget og forsynet med Tax-free supermarked. Ny tonnage: 4.214 bt., 1.256 tdw. Omdøbt til ”Easy I”. Navneændring 6/6 til ”Anja # 11”.

1998:

I fart 18/6 Gedser – Rostock.

2000:

Ruten nedlagt 17/12. Herefter oplagt i Rostock. 

2001:

Istandsat på polsk værft, herefter oplagt i Køge, senere i Helsingborg.

2003:
2003:
2003:
2003:
2004:
2004:
2004:
2005:
2008:

2010:

Udchartret til nyoprettet aktieselskab, Langeland-Kiel A/S.
Omdøbt 20/3 til "Langeland".
I fart 15/4 Bagenkop - Kiel.
Sejladsen indstillet 4/11.
Afløser /3 på HH-Ferries
Udchartret /4 i en fem års periode til SEM-Marina, Kroatien. Omdøbt til "Split Prvi".
I  fart mellem Split og ferieøen Brac. 
I fart fra 15/5 på ruten Split - Supetar.
Solgt 17/6 til Varisal Servicos, Funchal, Madeira. Omdøbt til "Ersai 4". Registreret under Cypern flag. Ombygget til offshore fartøj.
Registreret ejer pr. 26/1: Saipem S.p.A, San Donato Milanese, Italien.



"Mercandia I"
Foto: Mogens Nørgaard Olesen.

"Mercandia I"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Mercandia I"
Foto: Mogens Nørgaard Olesen.

"Anja # 11"
Foto: Bernt Skjøtt.

"Anja # 11"
Foto: J-B Jensen.

"Anja 11"
Foto: Mogens Nørgaard Olesen.

"Langeland"
Foto: Mogens Nørgaard Olesen.

"Split Prvi"
Foto: Søren Lund Hviid.

Tilbage til Juelsminde-Kalundborg
Tilbage til Langeland-Kiel