M/F.

”Kalle III”.

Hjemsted:

Juelsminde.

Kaldesignal:

OVQL.

Byggeår:

1974.

Byggested:

Schichau-Unterweser AG, Bremerhaven, Vesttyskland.

Byggenr:

2255.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

370 personbiler, eller 46 alm. lastbiler og 130 personbiler.

Søsat:

28/9-1974.

Antal jernbanevogne

 0.

Længde:

118,01 m.

Brt:

4.371,46.

Hovedmaskine:

2 stk. MAN diesel type: V6V 40/54.

Bredde:

18,50 m.

Netto:

2.273,36.

HK:

13.400.

KW:

  9.860.

Dybde:

4,75 m.

Tdw:      1.489.

Fart i knob:

21,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1974 - 1980.

Ex. Navne:

 

Leveret:

18/12-1974.

Sidste tur:

8/1-1981.

 

Indsat:

20/12-1974.

Salgsår:

1980.

 

Rederi: Jydsk Færgefart A/S.                                                                                           IMO-nummer: 7360681.

Skibets videre historie:

1974:  
1974:

Søsat 28/9 som ”Kattegat II”. Omdøbt til ”Kalle III” 19/12. Færgen var oprindelig kontraheret af Lion Ferry Ab, Sverige, men Jydsk Færgefart overtog kontrakten.
I fart 18/12 Juelsminde - Kalundborg.

1980:

Solgt til Dansk Investeringsfond, som lod færgen registrere i selskabet K/S Difko XXVI, København (Operatør Jydsk Færgefart A/S. Bareboat charter).. Selskabet købte samtidig havnefaciliteterne i Juelsminde.  ”Kalle III” blev herefter udstykket i 1.400 anparter af 50.000 kr.

1981:

Jydsk Færgefart indstiller sejladserne på Juelsminde - Kalundborg Linien 8/1. ”Kalle III” blev herefter overdraget til sine nye ejere.

1981:

Den 2/1 blev den officielle stiftelsesdag for det nye driftsselskab, der fik navnet Juelsminde - Kalundborg Linien A/S. Til varetagelse af driften chartredes ”Kalle III” af Difko.

1983:

Sejler sidste tur 4/6.

1983:

I bareboatcharter til Rederiaktiebolaget Sally, Mariehamn. Omdøbt til “The Viking”. (Operatør Sally Line Ltd., UK Timecharter). I fart Ramsgate - Dunkirk.

1989:

I bareboatcharter til Effoa-Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdøbt til ”Wasa Prince”. I fart Vasa - Umeå.

1990:

Overført til Effoa Cruise and Ferry Ab, Helsingfors, Finland. (Operatør Oy Vasa-Umeå Ab.). I fart Ramsgate-Dunkirk og Vasa - Umeå.

1991:

Solgt til Effoa Cruise & Ferry Ab, Helsingfors. Samme dag solgt videre til Difko Leasing A/S.

1991:

I charter til Bornholmstrafikken, Rønne. Omdøbt til ”Peder Olsen”. I fart Rønne - Ystad, Rønne - Neu Mukran og Rønne -København.

1998.

Overtaget af United Container Systems A/S, Lyngby, senere Aalborg. Navn og fart uændret.

2000:
2000:
2004:

2017:

Solgt til Fion SpA., Napoli, Italien. Omdøbt til ”Moby Lally”. (Operatør Moby Lines, Italien). I fart 1/6 - 11/9 Genua - Bastia.
I fart fra /9 på ruten Piombino - Portoferraio.
I fart Livorno - Bastia.
Omdøbt til "Moby Baby Two".





"Kalle III"
Foto: Postkort.

"The Viking"
Foto: Arkivbillede.

"The Viking"
Foto: Frank Heine

"Wasa Prince"
Foto: Fotoflite. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Peder Olsen"
Foto: Postkort.

"Moby Lally"
Foto: Jan Vinther Christensen.

Tilbage til Juelsminde-Kalundborg
Tilbage til BornholmsTrafikken