M |
”Kalle
III”. |
Hjemsted: |
Juelsminde. |
Kaldesignal: |
OVQL. |
|||||||
Byggeår: |
1974. |
Byggested: |
Schichau-Unterweser
AG, Bremerhaven, Vesttyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
2255. |
Antal
passagerer: |
1.500. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
370 personbiler, eller 46 alm. lastbiler og 130 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
28/9-1974. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
118,01 m. |
Brt: |
4.371,46. |
Hovedmaskine: |
2 stk.
MAN diesel type: V6V 40/54. |
|||||||
Bredde: |
18,50 m. |
Netto: |
2.273,36. |
HK: |
13.400. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,75 m. |
Tdw: 1.489. |
Fart i knob: |
21,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1974 - 1980. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
18/12-1974. |
Sidste tur: |
8/1-1981. |
|
||||||||
Indsat: |
20/12-1974. |
Salgsår: |
1980. |
|
||||||||
Rederi: Jydsk
Færgefart A/S. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1974: |
Søsat 28/9 som ”Kattegat II”. Omdøbt til
”Kalle III” 19/12. Færgen var oprindelig kontraheret af Lion Ferry
Ab, Sverige, men Jydsk Færgefart overtog kontrakten. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til Dansk Investeringsfond, som lod færgen registrere i selskabet K/S Difko XXVI, København (Operatør Jydsk Færgefart A/S. Bareboat charter).. Selskabet købte samtidig havnefaciliteterne i Juelsminde. ”Kalle III” blev herefter udstykket i 1.400 anparter af 50.000 kr. |
|||||||||||
1981: |
Jydsk Færgefart indstiller sejladserne på Juelsminde - Kalundborg Linien 8/1. ”Kalle III” blev herefter overdraget til sine nye ejere. |
|||||||||||
1981: |
Den 2/1 blev den officielle stiftelsesdag for det nye driftsselskab, der fik navnet Juelsminde - Kalundborg Linien A/S. Til varetagelse af driften chartredes ”Kalle III” af Difko. |
|||||||||||
1983: |
Sejler sidste tur 4/6. |
|||||||||||
1983: |
I bareboatcharter til Rederiaktiebolaget Sally, Mariehamn. Omdøbt til “The Viking”. (Operatør Sally Line Ltd., UK Timecharter). I fart Ramsgate - Dunkirk. |
|||||||||||
1989: |
I bareboatcharter til Effoa-Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdøbt til ”Wasa Prince”. I fart Vasa - Umeå. |
|||||||||||
1990: |
Overført til Effoa Cruise and Ferry Ab, Helsingfors, Finland. (Operatør Oy Vasa-Umeå Ab.). I fart Ramsgate-Dunkirk og Vasa - Umeå. |
|||||||||||
1991: |
Solgt til Effoa Cruise & Ferry Ab, Helsingfors. Samme dag solgt videre til Difko Leasing A/S. |
|||||||||||
1991: |
I charter til Bornholmstrafikken, Rønne. Omdøbt til ”Peder Olsen”. I fart Rønne - Ystad, Rønne - Neu Mukran og Rønne -København. |
|||||||||||
1998. |
Overtaget af United Container Systems A/S, Lyngby, senere Aalborg. Navn og fart uændret. |
|||||||||||
2000: |
Solgt til Fion SpA., Napoli, Italien. Omdøbt til
”Moby Lally”. (Operatør Moby Lines, Italien). I fart 1/6 - 11/9 Genua
- Bastia. |
|
|
|
"Kalle III" Foto: Postkort. |
"The Viking" Foto: Arkivbillede. |
"The Viking" Foto: Frank Heine |
"Wasa Prince" Foto: Fotoflite/Micke Asklander´s arkiv. |
"Peder Olsen" Foto: Postkort. |
"Moby Lally" Foto: Jan Vinther Christensen. |
Tilbage til Juelsminde-Kalundborg
Tilbage
til BornholmsTrafikken