Juelsminde-Kalundborg
Linien
(Historie)
       1960: På vegne af ikke mindst manufakturhandler Georg Jørgensen, Juelsminde lykkedes det at gøre Dansk-Fransk Dampskibsselskab interesseret i planerne i en færgerute fra Juelsminde til Kalundborg.
 1.maj.1961: Kontrakten mellem de to implicerede kommuner og rederiet underskrevet på hotel Postgården i Juelsminde.
11.maj.1961:  Dansk-Fransk Dampskibsselskab kontraherer en bilfærge til Juelsminde-Kalundborg Linien på det tyske Adler værft i Bremen.
   sep.1961: Datterselskabet Juelsminde-Kalundborg Linien oprettet, samtidig meddeler rederiet, at endnu en færge er kontraheret på det tyske værft.
15.maj.1962: Juelsminde-Kalundborg Linien indviet.
 1.jan.1970: Fusioneret med Grenaa-Hundested Færgefart. Det nye selskabs navn bliver herefter Jydsk Færgefart A/S.
   jan.1979: Moderselskabet Dansk-Fransk Dampskibsselskab erklæres konkurs. Det lykkedes dog at videreføre Jydsk Færgefart.
   jan.1981: Aktimajoriteten i Dansk-Fransk Dampskibsselskab overtaget af DFDS. Da DFDS ikke ønskede at overtage Juelsminde-Kalundborg ruten, blev både Juelsminde-Kalundborg og Grenaa-Hundested nu igen to selvstændige selskaber
Vejle Amtskommune, Kalundborg og Juelsminde kommuner sikrede ruten økonomisk. Difko XVI udbød derefter anparter til salg, så man kunne overtage færgen "Kalle III". Anparterne blev hurtigt solgt, dermed var ruten sikret 5 års yderligere drift.
   nov.1985: Selskabet bag ruten erklæret konkurs.
 4.nov.1985: Rutens færge sejler sidste tur og et pioner rederi i dansk færgefart må dreje nøglen for sidste gang.
15.nov.1985: Der sejles igen på "Den lige linie", men denne gang er det dog uden passagerer. Vognmand Bent Orla Jørgensen fra Kalundborg mente ikke at hans firma Kalundborg Autotransport kunne undvære ruten. Han fik derefter oprettet et nyt rederi, som han kaldte Trailer Ruten.
 1.nov.1990: Trailer Ruten indstilles.
 5.nov.1990: Mercandia Rederierne I/S genåbner ruten for både passager og bil overførsel. Ruten markedsføres nu under navnet "KattegatBroen".
 1.jun.1996: Rutens færger overført til rederiets nye rute Helsingør-Helsingborg.
24.jun.1996: Færgen "Mercandia I" bliver frigjort på H-H ruten, hvorefter den bliver genindsat på Juelsminde-Kalundborg.
31.dec.1996: Overfarten nedlagt.
 
Tilbage til Juelsminde-Kalundborg