S/S.

”Marie Skou”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYAY.

Byggeår:

1923.

Byggested:

F.G. Krupp A.G., Kiel

Byggenr:

415.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

119,94 m.

Brt:

5.906.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

16,55 m.

Nrt:

3.577.

HK:

2.600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,30 m.

Tdw:

9.250.

Fart i knob:

11,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 – 1956.

Ex. Navne:

”Ludwigshafen”, ”Tijuca” ”Transporter H 43”.

Leveret:

/5-1923.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1956.

 

Rederi: Ove Skou A/S, København.                                                                                        IMO-nummer:  

Skibets videre historie:

1923:

Afleveret /5 til Norddeutscher Lloyd, Bremen under navnet ” Ludwigshafen”

1934:

Solgt til Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrt Gesellschaft, Hamburg. Navn uændret.

1938:

Omdøbt til ”Tijuca”.

1940:

Omdøbt 4/8 til ”Transporter H 43”  bestemt til operation Seelöwe  (Landsættelse af tyske tropper i England).

1942:

Anvendt som troppe transportskib for Kriegsmarine.

1945:

Minesprængt 16/3 i Kattegat ud for Anholt. Bugseret til Aarhus, hvor det i /5 overgik til de allierede styrker.

1946:

Tildelt England 10/1, men overført til DK.

1947:

Overtaget på aktion af D/S Ove Skou A/S. Omdøbt til ”Marie Skou”.

1949:

Mistede skruen 13/10, da skibet var under rejse fra Saigon til Haiphong. Da skibet drev mod land, blev der udsendt SOS. Bugseret til Tourane Bay.

1951:

Omtalt i verdenspressen, da skibet samme år blev beskudt fra to forter i kinesisk farvand. Dette til trods for skibet sejlede i czekisk charter og var lastet med gods til Kina. Ramt af en del fuldtræffere med nogen skade til følge.

1956:

Solgt 1/6 til Viva Compania Maritima, Panama. Omdøbt til ”Viva II”.

1959:

Ophugget i (Rostock ?), Tyskland.

 


"Marie Skou"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til Ove Skou