M/S. |
”Kirsten Skou” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXTU. |
|||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Odense Stålskibsværft
A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
|
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/8-1945. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
101,62 m. |
Brt: |
2.776. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. compound
LES 9 dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
15,54 m. |
Nrt: |
1.511. |
HK: |
1.800 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,56 m. |
Tdw: |
5.300. |
Fart i knob: |
11,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1947 – 1949. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
3/7-1947. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1949. |
|
||||||||
Rederi: Ove Skou A/S, København.
IMO-nummer: 5117822. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Oprindelig bygget som et
såkaldt Hansa B skib for Hamburg – Amerika Linien. Tiltænkt navnet
”Brooktor”. |
|||||||||||
1945: |
Overtaget 1/5 i ufærdig
stand af den danske stat. |
|||||||||||
1945: |
Solgt /5
til Ove Skou A/S. Skibet blev demonteret for alt undtagen skroget,
herefter blev det indre lavet efter rederiets tegninger. |
|||||||||||
1947: |
Kolliderede 28/11 under rejse London – Hull med S/S ”Kaupo”.
“Kirsten
Skou” blev slået læk og måtte sættes på grund. |
|||||||||||
1949: |
Solgt 22/11 til Compagnie
des Afffréteurs Francais, Rouen, Frankrig. Omdøbt til ”Formigny”. |
|||||||||||
1949: |
Påsejlede 28/12 en mine
og sank ud for den franske kyst. Senere bjærget og repareret. |
|||||||||||
1967: |
Solgt til Maritime Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cypern.
Omdøbt til “Xenia” af Limassol. |
|||||||||||
1979: |
Solgt til Dionisos
Maltezos, Cypern. Navn uændret. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til ophugning. |
|||||||||||
1981: |
Ankom 4/2 til Gadani Beach nær Karachi for ophugning, |
"Formigny" passerer Portishead 16/3-1966 Foto: Malcolm Granfield. |
"Xenia" i Bosporus Strædet 22/12-1975 Foto: Malcolm Granfield. |